Tompos Kátya és Takács Nicolas a Müpában
2014 őszén nyílt ki először a múlt század magyar könnyűzenei slágereit újraértelmező és izgalmasan újrahangszerelő nagy magyar daloskönyv, a The Great Hungarian Songbook. A második válogatás ismét a különféle stílusok és műfajok harmóniájában bocsátja elénk közös kulturális örökségünknek ezt a szerethető vonulatát.
A Zerkovitz Bélát és a hajdani táncdalfesztiválok sikergyárosait, legendás filmslágerek komponistáit és a hatvanas évekbeli zenés játékok alkotóit, a 20. század magyar populáris zenéjének számtalan kis- és nagymesterét felvonultató produkció ezúttal Tompos Kátya és Takács Nicolas énekhangján fogja megidézni a slágereket a Müpában október 5-én. Kettejük izgalmas személyisége és markánsan eltérő művészi világa kreatív találkozást ígér. A végeredmény kialakításában döntő szerepe van a hangszerelő és zenei vezető Káel Norbertnek, a rendező Böhm Györgynek, valamint a közreműködő zenekarnak, a vonósokkal és fúvósokkal kibővített Jazzical Trionak. Az izgalmas vállalkozásról Takács Nicolasszal beszélgettünk.
Felvétel az előző évadból:
A Müpa mára a második évadban szervez sorozatot régi slágerekből. Az ismert nóták azonban egy kicsit másképp szólalnak meg, mintha pusztán újrajátszanánk őket. Bár a Müpáé az ötlet, hogy mi ketten legyünk a szólisták, nekem évekkel ezelőtt már volt egy hasonló gondolatom, hogy dolgozzunk föl régi magyar slágereket. Két dalt meg is csináltunk, az egyik Kovács Kati dala volt, Ha legközelebb látlak, ez meg is jelent. Úgyhogy könnyen kötélnek álltam. Megismerkedtem a minket kísérő muzsikusokkal, akik mind kiváló jazz-zenészek. Kátyával is ennek kapcsán találkoztam először, és megszerettem őt. Elsősorban színésznő, de musical szakon végzett, úgyhogy profi énekes is. Azóta kitűnő hangulatban dolgozunk együtt.
Ki válogatta össze a műsort?
Kaptunk egy 30-40 dalból álló listát és ezekből szemezgettünk. Volt, amihez mi ragaszkodtunk, volt, amihez a szervezők. De végül szerintem jó kompromisszumok születtek. Nagyon egységes program kerekedett, amely mégis változatos, elsősorban a hangszerelések miatt.
A régi nóták hangvételét, hangszerelését teljesen megtartották, vagy szabadon kezelték az anyagot?
A szöveg és a dallam megmaradt, de a hangszerelés nagyon más lett, és hát mi is másképpen énekelünk, mint az eredeti előadók. Elég szabadon dolgozhattunk. Mindenki próbál tisztelettel viselkedni az eredetiekkel, de azért úgy éneklem őket, ahogy nekem jól áll, és Kátya is a saját stílusában. Annak nem lenne értelme, ha teljesen őket akarnánk utánozni. Beletesszük az egyéniségünket, a hangszínünket.
A régiek közül ki áll a legközelebb Takács Nicolashoz?
Fényes Szabolcs szerzeményei. Az ő dalait nagyon szeretem, és elismerem őt. Rengeteg Szenes Iván szöveget énekelünk. Ezeket már korábbról ismertem, de egészen más meghallgatni, mint elénekelni őket. Sokat foglalkoztam velük, hogy pontosan és kifejezően tudjam előadni őket.
Előadóként nagyobb a felelősség a dalok iránt…
… igen de nagyon hálásak is! Legtöbbjüket a közönség is jól ismeri és velünk együtt énekli.
Kikből áll a közönség? Melyik korosztály?
Nagyon vegyes! És ez jó. Nem lehet behatárolni a korosztályokat. Fiatal pároktól kezdve a 60-70 pluszosokig. Ez abból a szempontból is nagyon fontos, hogy a fiatalok is megismerjék ezeket a klasszikusokat.
A Müpa inkább komolyzenei eseményeiről ismert. Hogy áll neki egy úgymond ‘könnyűzenei” koncert?
Hát, a könnyűt én még erősebben idézőjelbe tenném. Ezek nagyon komoly, szakmailag kitűnő kompozíciók, amelyeket be kell gyakorolni. Én klasszikus zenét tanultam és hallom, hogy egy klasszikus zenész számára is komoly kihívás eljátszani azokat a hangszereléseket, amelyek egy-egy dalhoz születtek. Énekeltem már a Müpában könnyűzenei programot. A Müpa nagyon nagy ház, sokféle terme és tere van, sok jó zene elfér benne. Amikor először énekelhettem ott, arra vágytam, bárcsak minél többször léphetnék föl! És ez szerencsére teljesül.
Az akusztika? Azt dicsérik leginkább…
A Nagyteremben fantasztikus, de a Fesztiválszínház teremben is kitűnő. Nagyszerűen megtervezték és kivitelezték. Persze mi hangosítással énekelünk, ezért a profi hangmérnökökön és a berendezéseken is sok múlik.