Eddig soha nem látott 1200 felvétel vált hozzáférhetővé a Közlekedési Múzeum fotógyűjteményéből a Fortrepan képarchívum oldalán. A frissen publikált fotók az Óbudai Hajógyár és a Ganz Hajógyár hagyatékából kerültek a múzeum gyűjteményébe évtizedekkel ezelőtt.
A Közlekedési Múzeum és a Fortepan tavaly kezdődött együttműködésének célja a korábban alig látott közlekedés- és ipartörténeti értékek tudományos igényű bemutatása, a felvételek közkinccsé tétele.
A fotók meglepő információkat adnak a budapesti hajógyártás nagyságáról és minőségéről. A felvételeken a Hajrá motorcsónak, a III. Borisz cár motorhajó vagy a Helios gőzhajó is látható, amelyek mára jórészt eltűntek. Ezek mellett szétszabdalt, elsüllyedt, de legjobb esetben is átépített hajók tucatjait mutatják be építés, javítás közben vagy vízre bocsájtáskor.
A pontos dokumentációnak köszönhetően egy-egy hajó építésének teljes folyamata végigkísérhető az előtte és közben készített technológiai részletfotókon, a belső terek, kabinok, gépházak pedig tárgyfotókon láthatók. Mindezek mellett hajóépítők, tervezők, cégvezetők portréi is fennmaradtak: hajócsavar mellett pózolva vagy dermesztő hidegben dolgozva jelennek meg a képeken.
A fényképek egy drámai rendszerváltáson is átvezetik a szemlélőt. A tiszti étkező falán Horthy Miklós portréját Sztálin váltja fel, az olasz megrendeléseket pedig a szovjet jóvátételi gyártások. Közben a fotók szélein feltűnő Budapest is változik. A Dunába robbantott hidak újjáépítése is Ganz-hajókkal, -hídelemekkel kezdődött.
A Közlekedési Múzeum szakemberei a legtöbb fotóhoz pontos képaláírást készítettek, így a Fortepan oldalán, az általános gyakorlattól eltérve, ezúttal jórészt adatokkal együtt közlik a múzeumi fotókat. Maguk a képmeghatározások is érdekesek, mivel olyan mára elfeledett szavakat is tartalmaznak, mint például termesgőzös, felsődekk, parancsjelző, szénelőkészítőmű, gőzdóm és úszódokk.