Szemkápráztató fényjelenség a mohára vetítés – meghekkelik a természetet

Mohákra vetített audiovizuális élőművészet

Marlijn Gelsing

Valós idejű képzenészet, épületmapping, optikai illúziók, magyar és holland vj-művészek szemet kápráztató alkotásai. Ezt kínálja a Trafó smART! XTRA sorozatának legújabb, az audiovizuális élőművészetre fókuszáló része március 30-án. Az esemény szemkápráztató különlegességeket ígér. A holland Oddstreamtől érkező Marlijn Gelsing workshopján például mohák és szenzorok segítségével fogja bevezetni az érdeklődőket az interaktív fényjelenségek világába.

The Hacking Nature címmel fogsz workshopot tartani Budapesten. Hogyan lehet meghekkelni a természetet?

Az Oddstream fókuszában a kétévente megrendezett fesztiválunk áll, de a tevékenységünk elkezdett kibővülni az elmúlt években. 2015-ben mi rendeztük meg az első Makerweekendet, ahol nemcsak a fiatalokat, de az idősebb korosztályt is workshopokkal és panelbeszélgetésekkel vártuk. Idén a 2018-as fesztiválunk előkészítésén dolgozunk, de Nijmegenben és Arnhemben újabb Makerweekendeket is szervezünk. A budapesti The Hacking Nature workshop a nijmingeni eseményünk főpróbája lesz. Azt fogom bemutatni, hogy a mohák tulajdonságait kihasználva hogyan lehet egyedi fényjelenségeket előállítani.

Ahogy említetted, mohákat fogsz használni a projektedben, ami első hallásra elég meglepőnek tűnik. Honnan jött ez az ötlet?

Egyik művész jó barátomtól, aki ráadásul magyar. Vigh Krisztinának hívják, Nijmegenben lakik, ahol már többször tartottunk közösen tapintásra fókuszáló workshopokat. Közösen fedeztük fel, hogy a moha az egyik legpuhább, tehát leginkább tapintásra hívogató természetes anyag. Próbáld csak ki! A fények és a szenzorok használata ezután már logikus lépésnek tűnt, hiszen ezzel a mohák fényelnyelő tulajdonságát is be tudjuk építeni az alkotási folyamatba.

A mostani esemény fókuszában az audiovizuális technikák lesznek. Miket látsz a legmeghatározóbb irányoknak ezen a területen?

A kérdésedet az Odstream legfontosabb célja felől közelíteném meg, ami az, hogy a szélesebb közönség részére is elérhetővé tegyük a leginnovatívabb művészeti és technológiai lehetőségeket úgy, hogy ne hagyjuk figyelmen kívül a művészeti értéket és a művészi szabadságot. Ez azt jelenti, hogy a néző is fontos szerepet játszik a műalkotás létrejöttében. Tehát úgy kell használnunk az audiovizuális technikákat, hogy az lehetőséget adjon az interaktivitásra, a kritikus társadalmi gondolkodásra is.

Ezért szerveztek oktatási programokat is?

2014-ben kezdtem el fiataloknak workshopokat szervezni.  Ez volt az első alkalom, amikor gyerekeket is bevontunk az Oddstream folymataiba. Ez végül rendkívül sikeres lett, és elkezdtem egyre több workshopot szervezni. Közben a nijmegeni művelődési ház elkezdett művészeti kurzusokat és oktatási programokat szervezni, és ezekben mi is részt vettünk.  Azt láttuk, hogy a fiatalok körében nagyon sokan érdeklődnek a technológiai eszközöket használó újfajta művészet iránt. Ekkor kibővítettük a tevékenységünket, és iskolákban és más fesztiválokon is oktatásokat szerveztünk. Emellett kedvet kaptam arra is, hogy művészeket vegyek rá arra, hogy próbáljanakl kikísérletezni olyan programokat, amelyekkel a művészi kifejezésmód mellett a technikai tudást is át lehet adni a fiataloknak. Lindenbergben általános és középiskolában is tanítok. Itt olyan dolgokat fordítok le a nyelvükre, és integrálok be a tananyagba, mint a kreatív kódolás, a tervezés és a design. Ma már odáig jutottam a tananyagok fejlesztésében, hogy általános iskolások is képesek legyen alkalmazni – akár művészi céllal is – a 3D-s nyomtatást, az elektronikát, kiterjesztett valóságot, a videomappinget és a vizuális kódolást. Emellett arra is megtanítom őket, hogy a különböző technológiai eszközök használata közben ne csak felhasználóként, hanem tervezőként, sőt akár művészként is képesek legyenek magukra tekinteni. Ha ez megtörténik, az a legnagyobb siker.

Ha rövidítve is, de ezt a tudást fogod átadni a Trafóban. Egyébként mit tudsz a magyar audiovizuális művészekről? Ismered azokat, akikkel rajtad kívül bemutatkoznak majd a Trafóban március 30-án?

Ahogy említettem, Krisztinával együtt dolgozom, de rajta kívül eddig nem volt kapcsolatom magyarokkal. Így nekem is újdonság lesz sok minden. Bízom benne, hogy a magyar művészek inspirálni fognak. Abban reménykedem, hogy nagyszerű alkotókat ismerek majd meg, akikkel a későbbiekben akár együtt is dolgozhatok.

Megosztás: