Konceptuális popzene csiklóról, vérről és vámpírokról, queer fekete zene Elvis államából és az újgeneráció hipervalóságának hangja Székesfehérvárról. Ez mind megtalálható a Trafó elektronikus zenére fókuszáló Electrify sorozatának soron következő estjén, amelyen fellép a norvég Jenny Hval, az amerikai Yves Tumor és a szemtelenül fiatal magyar Alley Catss.
Az este főelőadója az a Jenny Hval, akire a szaksajtó évek óta Björk legközelebbi rokonaként tekint. Páratlan képzelőereje, összetett mondanivalója, játékossága, a vizualitás és a performansz jelleg fontossága mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy mára a kortárs popzene legnagyobbjaival egy lapon említsék őt. Zenéje könnyed popzenei elemekkel operál, miközben legújabb albumán egy vámpíros konceptalbum szarkasztikus álcája mögül merész kérdéseket tesz fel magának kudarcairól, hibáiról, társadalmi elvárásokról és a női szerepekről.
Így például legújabb, januárban megjelent klipje a The Great Undressing a nők szexuális tárggyá degradálásával foglalkozik. A film egy nő átlagos hétköznapját egy olyan utópisztikus világban mutatja meg, amelyben a világ ügyet sem vet arra, ha valaki, mondjuk, meztelenül megy le mosóporért a vegyesboltba. Blood Bitch című tavalyi albuma a legfontosabb zenei újságok év végi listáinak élmezőnyében végzett (Wire, Boomkat, Quietus, Tinymixtapes, Recorder).
Az Yves Tumor név mögött álló Sean L. Bowie Elvis szülőhelyétől nem messze, Tennessee déli államában nőtt fel. Színes bőrű meleg fiúként nem volt könnyű gyerekkora a konzervatív, rasszista, homofób és szexista környezetben. Nyaranta hónapokra visszavonult a szobájába, ahol dobolni, gitározni és zongorázni tanult.
Húsz éves korában elmenekült, és szinte azonnal otthonra talált Los Angelesben, ahol a queer rap akkor már világhírű előadója, Mykki Blanco és az őt körülvevő család rögtön a szárnyai alá vette. Mykki Blanco adta ki első zenéit, turnézni vitte magával, és bemutatta rengeteg művésznek, így a következő években már a kísérleti elektronikus zene legprogresszívabb előadóival dolgozhatott együtt. A kritikusok Yves Tumor Serpent Music című tavalyi albumáért szintén rajongtak, pedig Sean L. Bowie tulajdonképpen még csak most bontogatja szárnyait.
Az Alley Catss a székesfehérvári Janky Máté hangkollázsokkal és tánczenei töredékekkel dolgozó projektje. Janky Máté munkássága nem csak azért érdekes, mert már 12 éves kora óta publikálja interneten zenéit, hanem mert már 14 évesen is fellépett a budapesti underground meghatározó koncertsorozatain, és hat év alatt valószínűleg ötvennél is több kiadványa jelent meg.
Ezek a számok fontosak, de nem is hangzatosságuk miatt, hanem mert jelzik, hogy a még mindig csak tizennyolc éves Janky Máté erős érzelmeket kiváltó zenéje egy olyan friss hang, ami mögött már most rengeteg munka és sok megszenvedett igazság van.