A gyermekkora óta Drezdában élő szíriai képzőművész, Manaf Halbouni alkotását egy 2015-ben készített sajtófotó inspirálta, amelyen a mesterlövészek elleni védekezésül orra állított buszroncsok láthatók.
A művész a három buszból álló aleppói utcai barikád mását Drezda belvárosában építette meg, a Neumarkt nevű téren, az alkotás így mintha a második világháborúban lebombázott, majd az ország újraegyesítése után újjáépített Frauenkirchét (Miasszonyunk temploma) védelmezné.
Az orrukon álló buszok a polgári lakosság szenvedésére hívják fel a figyelmet. Azonban a művész nemcsak az Aleppót romba döntő ostromra akar emlékeztetni, hanem arra is, hogy a háború pusztítása miatt „a Frauenkirche sem volt mindig ép és sértetlen” – mondta Manaf Halbouni a Mitteldeutscher Rundfunk (MDR) regionális közszolgálati médiatársaságnak, megjegyezve: emlékszik még azokra az időkre, amikor a templom helyén romhalmaz állt.
Voltak, akik felháborodva fogadták Drezda és Aleppo történetének összekapcsolását. A városvezetés a Monument (emlékmű) nevű művészeti projekttel megcsúfolja „a drezdaiak emlékezetkultúráját” – emelte ki Siegfried Däbritz, az Európai Hazafiak a Nyugat Iszlamizálódása >(Pegida) nevű drezdai központú mozgalom egyik vezetője még hétfő este egy tüntetésén.
A műalkotás keddi felavatására is szerveztek tiltakozó demonstrációkat. A rendezvény és az ellentüntetések biztosítására mintegy 100 rendőrt vezényeltek ki. Az installációt bíráló tüntetők egyebek között azt skandálták, hogy „szégyen”, „nemzetárulók”.
Dirk Hilbert főpolgármester az MDR beszámolója szerint beszédében kiemelte: a Monument azért is fontos, mert a nemcsak Drezdában, hanem egész Európában előretörő „jobboldali populisták a felejtésre építenek”.