+ Zene

A vadász meg a farkas és az életszeretet melakólikus, őrült szövevénye

A Rengeteg című dal a vadász és a szarvas történetével klasszikusan nehéz téma.

Rengeteg címmel harmadik szólólemezét készítette el Kollár-Klemencz László, a Kist

ehén vezetője. Az énekes, gitáros, dalszerző az album kamarazenéjében és szövegeiben a természetben mélyült el, a bemutató koncert december 27-én lesz a Fonó Budai Zeneházban.

Szólólemezeim radikálisan eltérnek a Kistehén poprockos világától, mert a nevem alatt megjelenő anyagok sokkal személyesebbek, ezeken szeretek érzékenyebb, finomabb eszközökhöz nyúlni. Ez már a 2008-as Ember a fán című lemezre igaz volt, amit ugyan a zenekarommal rögzítettem, de a különbözést érzékeltettük a Kistehén Melankólikusok előadói név használatával.

Hozzátette, hogy zenei hozzáállása hasonló volt a tavalyelőtt kijött második szólóanyaga, a Legesleges esetében is, amelyen Erdős Virág verseit zenésítette meg. A három lemez elsősorban atmoszférájában, a melankóliában mutat nagyjából egységes képet. A mostani kamarazenekar magját három vonós alkotja: brácsán a cigányzenei produkciókban hallható Ónodi László, csellón a klasszikus nagyzenekarokkal koncertező Valkó Béla, bőgőn pedig a Kistehénben a basszusgitárt megszólaltató Vajdovich Árpád játszik. A Kistehénből szerepel még Weil András (zongora, ütőhangszerek), a Beszéljünk Zoli című dalt pedig Mákó Kató énekli, aki Szentendrén tart különleges dobköröket.

Mindig érdekeltek azok a kísérletek, amelyekben a kortárs klasszikus zene keveredik valamilyen mély, tradicionális muzsikával, akár népzenével, akár régizenével. Ezt most megpróbáltam mai interpretációba tenni, tehát nem törekedtem az autentikusságra. Számomra Alexander Balanescu, a nagyszerű román származású hegedűs gondolkodása a példa ebben a tekintetben.

A Rengeteg című dal- és lemezcím egyrészt Kollár-Klemencz László természetközeliségét, másrészt a szövegekben jelentkező lelki telítettséget szimbolizálja. “Az erdő, a rengeteg egy óriási, bonyolult hálózat, amely egy nagy egységgé áll össze, akárcsak kapcsolataink, életünk őrült szövevényessége. A lemez nem igazán vidám, viszont életszerető”.

Az album borítóján a 15. században élt reneszánsz művész, Paolo Uccello Éjszakai vadászat című festményének fotója látható.

Családommal gyakorlatilag az erdő közepén élek. A hatalmas és erős rengeteg közelsége egyszerre félelmetes és gyönyörű, a középkori világot, a természettől függést bemutató festmény nagyon jól visszaadja ezt az érzést. A Rengeteg című dal a vadász és a szarvas történetével klasszikusan nehéz téma. A számhoz jövő év elején kijön egy klip, amely a Pilisi erdőben forog, a természet és a civilizáció elvesztéséről, megtalálásáról szól.

A Rengeteg (kiadó: Fonó) ugyan csak most jelent meg, de már májusban volt egy előbemutatója a Müpa Fesztivál Színházában, ahol hét dalt játszottak el a lemez tizenkét számából. Novemberben a Katona József Színházban előadták a teljes anyagot, a Fonóban december 27-én pedig már a CD is elérhető.

Terveim szerint jövőre a Kistehén mellett sok koncertet adok szólóban. Újra lesz Müpa-fellépés, megint megyünk a Katona József Színházba, lesz Trafó-est és valószínűleg játszani fogunk a nyári művészeti fesztiválokon, az Ördögkatlanon, a Művészetek Völgyében.

Az 50 éves Kollár-Klemencz László az Andersen együttessel már ismert volt az alternatív színtéren 1991 és 1997 között, széles körben azonban a 2002-es Sziget fesztivál kistehenes reklámfilmjével, majd a Kistehén Tánczenekar Szájbergyerek című slágerével vált népszerűvé. Zenekara azóta hét lemezt készített – a legutóbbi, a Szomjas nők 2014-ben jelent meg -, és több slágert – Szerelmes vagyok minden nőbe, Elviszi a szél, Virágok a réten, Jó csávó a Markó, Ezt is elviszem magammal – írt. A Kistehén frontembere az irodalmat a dalokkal keresztező Rájátszásban, valamint a Budapest Bár produkcióban is szerepel, tavaly Miért távolodnak a dolgok? címmel novelláskötettel jelentkezett.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Népszerűek

To Top