Budapesten járunk, a börtönszínházak vetélkedőjének országos döntőjén, amelyet már másodszor rendeznek meg (először 2013-ban), és szerencsére úgy tűnik: mindenkiben megvan a szándék arra, hogy ez hagyománnyá váljon. A színház ugyanis fontos szerepet játszhat abban, hogy az elítélteket ne pusztán kiszakítsák a társadalomból, de legyen esélyük visszatalálni is oda.
Az aula amúgy a megszokott képet mutatja: jól öltözött emberek kis csoportokban trécselve, tökmagos pogácsával a kezükben várnak arra, hogy beengedjék őket a nézőtérre. Csak a szigorú tekintetű, de diszkréten a fal mellé húzódó biztonságiak, a bejáratnál felállított beléptető kapuk, és az épület körül strázsáló rendőrautók emlékeztetnek arra, hogy nem egy átlagos premierre érkeztünk.
A Szerepcsere egy meglepően profi bohózat lett a börtönélet viszontagságairól, ami ugyanúgy hülyét csinál a rendőrökből és börtönőrökből, mint magukból a rabokból. És még a TEK is kap egy fricskát, a rendőr főhős ugyanis a hozzájuk való csatlakozás reményében épül be a börtönbe, hogy elkapjon egy visszaeső tolvajt.
A takarásban és a nézőtéren könnyeiket törölgető bv-dolgozókat nézve arra is megkapom a választ, vajon tud-e egy börtönőr jóízűen nevetni, ha épp a rabok csinálnak hülyét belőlük a színpadon. De még mennyire, hogy tud.
- Az Unikornis beszámolója az Országos Börtönszínházi Találkozóról