A pedagógusok sztrájkbizottsága szerint a köznevelési kerekasztal eredményeit taglaló, pedagógusokhoz és iskolaigazgatókhoz intézett helyettes államtitkári levélben foglaltak túlnyomó többsége nem több ígéretnél.
Ezt a sztrájkbizottság csütörtökön közölte, arra reagálva, hogy Sipos Imre köznevelési helyettes államtitkár levélben tájékoztatta az iskolaigazgatókat és pedagógusokat a köznevelési kerekasztal eredményeiről.
Értékelésük szerint a kormány az általuk javasolt, megoldásra váró kérdéseket megtárgyaltatta a köznevelési kerekasztallal, és számos esetben olyan döntések születtek, amelyeket lényegében elfogadtak a sztrájkbizottsági tárgyalásokon.
A sztrájkbizottság a helyettes államtitkári levélben foglaltakra nem kíván tételesen reagálni, de felhívja a figyelmet arra, hogy az abban foglaltak túlnyomó többsége nem több ígéretnél.
Az elfogadott törvénymódosításban nem jelennek meg az állami intézményfenntartó központ és a tanfelügyeleti rendszer átalakítására, a pedagógusok foglalkoztatására, a nyugdíjas pedagógusok továbbfoglalkoztatására vonatkozó rendelkezések. A kormányzat újabb és újabb, végig nem tárgyalt, végig nem gondolt, nem egyeztetett ötletekkel áll elő a köznevelés rendszerének újabb és újabb átalakítására.
Hiányoznak a köznevelés rendszere stabil működéséhez szükséges jogszabályi előfeltételek: csütörtökig nem jelent meg a 2016/2017-es tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet, e nélkül pedig nem lehet megtervezni a szeptember 1-jén induló tanévet. Nem jelentek meg az új típusú szakképző iskolák pedagógiai tevékenységének megtervezéséhez szükséges közismereti és szakképzési kerettantervek, elmaradt az állami intézményfenntartás rendszerének átalakítására vonatkozó törvényi szintű szabályozás, szorgalmi időben változtatják meg a fenntartói kört.
Elfogadhatatlan, hogy belső szabályzatra „bízták” annak a kérdésnek a rendezését, hogy az iskolaigazgató milyen összeg utalványozására jogosult, illetve milyen összeg erejéig tehet javaslatot valamely kiadás teljesítésére. Az egyeztetéseken határozott ígéret hangzott el arra, hogy minden köznevelési intézmény ismerni fogja, milyen keret áll rendelkezésére tevékenységének megtervezéséhez.
A sztrájkbizottság nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy a pedagógus-előmeneteli rendszer adjon lehetőséget a többlettudás, a többletteljesítmény, a többletmunka elismerésére. A leghatározottabban elutasította azonban azt a megoldást, amely végül bekerült a törvénybe: differenciálás a 2017. évi – mindenkinek járó, a kormány által megígért – illetményemelés összegének terhére történhet meg.
A sztrájkbizottság követeli, hogy a kormány térjen vissza a tárgyalóasztalhoz: tegyen eleget törvényi kötelezettségének, a velük való egyeztetés ugyanis nem mérlegelés kérdése, és nem helyettesíthető semmilyen más, a kormány által egyoldalúan létrehozott fórummal.