Bár nem Újlipótvárosban lakom, mégis, ha a környéken van dolgom, be-benézek az Olvasók Boltjába, mert ezt a helyet lehet kedvelni. Nem egy csendesen halódó eldugott lyuk, és nem is egy óriási giga-üzlet, ahol az eladók a műszak kezdetén a szekrényben hagyják a személyiségüket. Az Olvasók Boltja egyszerűen emberléptékű, s már csak ezért is megérdemel néhány kérdést.
– Maga a bolt 2005 óta létezik – meséli Pálvölgyi Viktor a bolt vezetője –, eleinte a Váci utcában, a Millennium Center nevű szellemplázában kínlódtunk, aztán több évnyi gondolkodás után 2013-ban települtünk át Újlipótvárosba. Azóta minden szempontból a „helyünkön vagyunk”.
– Ez a főváros egyik legizgalmasabb része…
– …ahol az itt élők érdeklődnek a kultúra iránt, és áldoznak is rá. Nyugodtan mondhatom, hogy kialakult – és folyamatosan bővül – egy jól átlátható olvasói-vásárlói réteg. Izgalmas benne élni egy ilyen helyzetben, amikor naponta megtapasztalhatjuk, hogy az elégedett vásárlók mennyire kötődnek hozzánk, és a bolt híre miként terjed szájról szájra. Persze, vannak más könyvesboltok is a környéken, de mind speciális valamilyen szempontból, így mi is elférünk a palettán.
– Mekkora az Olvasók Boltjában azonnal elérhető könyvállomány?
– A Typotex Kiadó könyveiből mindent tartunk, hiszen ők a könyvesbolt fenntartói, van egy külön sarok a Holnap Kiadó könyveinek, a többi polcon pedig válogatott, minőségi könyvek találhatók: az aktuális magyar és világirodalom, tudományok, művészet és sok-sok gyerekkönyv.
– A hűséges vevőkörhöz – gondolom én – hozzátartozik egy kialakult ízlés és érték. Mik a jellemző trendek a Pannónia utca környékén?
– A gyerekkönyvek miatt rengeteg kismama megfordul nálunk, és ők hozzák a gyerekeket is. A másik fontos szegmens a magas minőségű, klasszikus és kortárs szépirodalom, és vannak, akik a Typotex Kiadó tudományos könyvei miatt jönnek ide, hiszen ezek egészen különleges szemléletet képviselve távol állnak a száraztól és a szájbarágóstól is.
– Létezik nálatok „aktuális sikerlista”?
– Persze, a weblapunkon is van ilyen, és a könyvesbolt közepén is kiemelt helyen jelennek meg azok a könyvek, amelyeket az emberek az adott időszakban nagyon keresnek, de arra törekszünk, hogy ennél szélesebb legyen a kínálatunk, s megtalálhassák az igazi „csemegéket” is. Az árukészletünkbe beletartoznak az olyan – gyakran kis kiadók által piacra dobott – különleges kötetek is, melyek kevésbé ismertek.
– Én magam nehezen kezelem a giga-könyvpalotákban rám zúduló információmennyiséget…
– Én sem szeretem, mert ott már azzal, hogy „minden szinten – szinte minden”, igazában lehetetlenné válik a tallózva keresgélés. Mi egy minőségi válogatást kínálunk minden témában.
– Mennyire árt egy fizikai térben található boltnak az internetes világ?
– Tavaly év vége felé megterveztük, és másfél-két hónapja elindítottuk webshopunkat az olvasokboltja.hu címen, ahol online is minden kapható, ami itt a boltban. Ugyanis aki nincs jelen a virtuális térben, az szinte nem látható.
– Legutóbb, amikor erre jártam, tematikusnak tűnt a kirakat berendezése…
– Valóban, oda szoktunk figyelni arra, hogy az utcáról betekintők rögtön észrevegyék, éppen milyen akciót tartunk. A következő kirakatunk júniusban, az Ünnepi Könyvhéthez kapcsolódóan szépirodalmi tematikájú lesz. Gyakran rendezünk gyerekeket és szüleiket megszólító kirakatot gyerekkönyvekkel, nyáron az utazás, nyaralás témáját dolgozzuk fel, illetve a tudományos könyveknek is szentelünk évente legalább 1-1 kirakatot.
– Mi az, amit nem nálatok kell keresni?
– Antikvár és idegen nyelvű könyvekkel a tér szűkössége miatt sem tudunk foglalkozni, de nem szívesen teszünk ki olyan könyveket sem, amelyek nem elég színvonalasak, illetve amelyek vonalasan valamelyik politikai oldal aktuális érdekeihez kötődnek.
– Az e-könyvek megjelenése miatt nem került veszélybe az Olvasók Boltja?
– Talán furcsa ebben a panaszkultúrájáról híres országban ilyet mondani, de a mi forgalmunk folyamatosan emelkedik, s nem mondhatom, hogy nem megy jól a szekér. Voltak eleinte aggodalmak az e-könyvek kapcsán, de nem érzékelünk ebből fakadó változást a nyomtatott könyvek piacán. Szerintem például a gyerekkönyveknél még jó sokáig nem fog nagy változást okozni az e-könyv. Talán a tudományos könyvek és az tankönyvek piacán már érzékelhető a változás, de Magyarországon ez nem ütött be annyira, mint az sokan várták, remélték, vagy éppen félték. Helye van az e-könyveknek az olvasás piacán, de azt gondoljuk, a papírkönyv soha nem megy ki a divatból!