https://www.youtube.com/watch?v=JZoHPPRh9M4
Fantasztikus dolog ilyen messzire jutni, de nem lehetetlen.
Nem vagyunk zsenik, csak sokat dolgoztunk
– válaszolta Nemes Jeles arra a kérdésre, hogy egy első filmes rendező csapata a díjözönt megkoronázandó hogyan juthatott el az Oscar-jelölésig.
Felmerült az a kérdés is, hogy miként a Sorstalanság a Nobel-díj után kötelező olvasmány lett a középiskolákban, a Saul fia is hasznos lehet-e a holokauszt megismerése szempontjából.
Jó lenne, ha a gyerekek filmeket is néznének az iskolában, ha kialakulna annak a kultúrája, hogy hogyan nézzenek filmeket. Minden kamasznak látnia kellene a Saul fiát, és nem azért, hogy tele legyenek a mozik, hanem mert ebben az országban nagyon sok probléma van az empátiával, és ez a film bele tudja vinni a nézőt egy másik állapotba
– fogalmazott a rendező. A filmnek egyébként több, középiskolásoknak szóló, telt házas vetítése volt, amit Röhrig Gézával együtt folytatott beszélgetés követett, és ez a sorozat reményeik szerint újraindul.
Nemes Jeles azt is elmondta, hogy a vetítések után sok országban beszélt olyan emberekkel, akik tartottak a filmtől, féltek, hogy sokkolni fogja őket.
De végül holokauszttúlélők is megköszönték, hogy megcsináltuk ezt a filmet, mert egyáltalán nem ilyenre számítottak. Szerintük a film olyan érzést közvetít, amit eddig nem tudtak kommunikálni.
Zányi Tamás, a film hangmérnöke megosztotta a jelenlévőkkel azt a hírt, hogy egy komoly amerikai produkciókban dolgozó szakembertől hihetetlen ajánlatot kapott: az amerikai hangmérnök szeretné tananyaggá tenni a Saul fiát abban az iskolában, ahol tanít.
Az egész világ lelkesedik a Saulért, de épp a mi népünk nem tud örülni a sikerének, sőt. Szörnyű, fröcsögő antiszemita, holokauszttagadó kommenteket írnak az interneten. Hogyan fogadjátok ezt?
– hangzott el az újságírói kérdés, amelyre Nemes Jeles ekképpen válaszolt:
Az az érzésem, hogy kommentárokat olvasni az interneten – főleg egy ilyen filmnél vagy egy ilyen helyzetben – olyan, mint elmenni a hangversenyre, felvenni a hangversenyt, utána összevágni a köhögéseket, és azt meghallgatni.
Ezt a véleményt a jelenlévők nyílt színi tapssal jutalmazták.
A Sony Pictures Classic már Cannes-ban kijelentette, hogy az „Oscarig akarják elvinni” a filmet. Biztosak voltak a nemzetközi sikerben, de az amerikai fogadtatása mindannyiuk számára kérdéses volt.
Azt gondoltuk, hogy csak a klasszikus történetmesélést, megjelenítést akceptálják. Ez a film abszolút más, és mégis érdekli az amerikaiakat. Ez nagy meglepetés. Ami megfogja őket – és nem tudtuk, hogy ez működni fog –, az az újítás
– számolt be a tengerentúli tapasztalatokról a rendező. Miután a filmnyelv ,,befagyott”, a szakma lelkesen reagált, örült, hogy végre valami újat látott – amit a Golden Globe díj és az Oscar-jelölés bizonyít.
A Saul fia hamarosan az amerikai nagyközönség előtt is debütál. Jelenleg négy moziban vetítik, de a közeljövőben minden államban, több száz filmszínházban is műsorra tűzik.
A stáb tagjai nemsokára ismét az Egyesült Államokba utaznak, ugyanis az Amerikai Rendezők Céhe elismerésre jelölte Nemes Jeles Lászlót, az Amerikai Operatőrök Társasága pedig Erdély Mátyás operatőrt, és Zányi Tamás hangmérnököt is öt szervezet díjára jelölték.
,,Ez hihetetlen. Köszönöm a hollywoodi, külföldi sajtónak ezt a nagyszerű díjat, amit szeretnék megosztani a csodás stábommal és szereplőimmel, a főszereplőmmel, Röhrig Gézával, a producereimmel. Szeretném megköszönni a Magyar Filmalapnak, hogy támogatták a filmet, a Sony Pictures Classicnek, Tom Bernardnak és Michael Barkernek, hogy segítettek nekem”
–Nemes Jeles László ezekkel a szavakkal vette át a Golden Globe-ot.
És tudják, a holokauszt az elmúlt évek során egy absztrakt fogalom lett. Számomra viszont inkább egy arc. Ne feledjük el ezt az arcot!
Saul megformálójának jó ismerőse és árvaházi sorstársa, Kozma György író, grafikus, kántor egy beszélgetésen azt mondta:
Röhrig Géza filmvásznon, a saját testével mentette át a történelembe Auschwitz és másfél millió meggyilkolt gyerek emlékét. Amikor már meghalt az összes túlélő, ő lesz az egyetlen, aki magában hordozza az auschwitzi poklot.
(A sajtótájékoztatót Nemes Jeles László rendező, Erdély Mátyás operatőr, Sipos Gábor producer, Rajna Gábor producer, Matthieu Taponier vágó, Rajk László látványtervező, Zányi Tamás hangmérnök, Melis László zeneszerző, Zabezsinszkij Éva casting director, Vági Zoltán történész szakértő, Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója és Böszörményi Gábor, a filmet Magyarországon forgalmazó Mozinet Kft. ügyvezetője tartotta.)