A karácsonyhoz legalább annyira hozzátartozik a Reszkessetek betörők és a Bunyó karácsonyig, mint a fenyőillat és a halászlé. A TV-csatornák ünnepi menüje körülbelül annyira változatos, mint a pandák étrendje: évről évre ugyanazokba a filmekbe futunk bele. De nem feltétlenül muszáj mindig a betörőket szadizó Macaulay Culkint és a rosszfiúkat pofozó Bud Spencer – Terence Hill párost nézni a mákos bejgli majszolása közben. Olyan emlékezetes filmeket szedtünk össze, melyek a karácsonyi ünnepek idején játszódnak, de mégsem vetíti őket orrvérzésig a kereskedelmi TV. Ötletek egy Kevinmentes karácsonyhoz Woody Allennel, könnyfacsaró Oscar-díjas drámával, korai Coen fivérek mozival és Stanley Kubrick egyik klasszikusával.
Jelenetek egy áruházból (Paul Mazursky)
Viszonylag ritkán látjuk Woody Allent olyan filmben, amit nem ő rendez. Ez most egy olyan alkotás, de mégis tökéletesen passzol a fekete keretes szemüvegű legenda életművébe, hiszen a szerelem témáját járja körül. Az 1990-es évek elején járunk, Deborah Fifer (Bette Midler) és Nick (Woody Allen) a házassági évfordulójukra készülnek, no meg a karácsonyra. Az ünnepi bevásárlást egy Beverly Hills-i plázában ejtik meg, ahol az egyik percben összevesznek és válni készülnek, máskor pedig újra egymásba szeretnek. A film szinte végig egyetlen helyszínen, az ünnep fényében úszó bevásárlóközpontban játszódik, mi pedig a civódó házaspár beszélgetésein keresztül leshetünk be életükbe. A Jelenetek egy áruházból igazán bájos, keserédes karácsonyi mozi csetlő-botló, zsörtölődő Woody Allennel, meg egy folyton rosszkor felbukkanó pantomimes fickóval.
https://www.youtube.com/watch?v=Qf8oxE0MWpA
Precious – A boldogság ára (Lee Daniels)
Nincs benne a nagykönyvben, hogy karácsonykor csak és kizárólag hahotázós, örömködős filmeket szabad nézni. Egy laktató ünnepi lakoma után nincs is jobb, mint egy kiadós dráma. A harlemi lánynak nincs könnyű élete, még a szeretet ünnepén sem. Pláne, ha saját anyja terrorizálja, apja rendszeresen megerőszakolja és utóbbitól újabb gyereket vár. Márpedig a Precious című film nyomorból kitörni vágyó túlsúlyos főszereplője ebben a cipőben jár. A 2009-ben bemutatott dráma elnyerte a legjobb adaptált forgatókönyvnek járó Oscart, és még egy sor díjra jelölték. Nem is csoda, Lee Daniels filmje velőtrázóan erős és őszinte darab: 110 percre odaszegezi a nézőt a székhez, és valószínűleg még azok szívét is megdobogtatja, akik inkább a Transformers-féle robbantgatós filmeket favorizálják.
A nagy ugrás (Joel Coen)
A Coen tesók meseszerű komédiája az 50’-es évek Amerikájába repít vissza minket. A Hudsucker óriáscég vezetője egy nem túl szép napon kiveti magát az irodaház 44. emeletéről. Egy körmönfont terv részeként az együgyű Norville Barnest (Tim Robbins) nevezik ki a cég elnökének, aki meghökkentő tervekkel áll elő. A nagy ugrásban ügyesen keveredik a szatíra és a fekete humor, miközben egy kedves családi mozi elevenedik meg előttünk. A rendező fantasztikus érzékkel figurázza ki a magukat túl komolyan vevő, öltönyben feszítő üzletembereket, miközben a régi idők dohányfüsttel átitatott Amerikájában nosztalgiázhatunk. A film képi világa is megér egy misét, de ez nem is csoda, hiszen Roger Deakins állt a kamera mögött. Mielőtt bárki megkérdezi: Igen, A nagy ugrás is az ünnepek idején játszódik!
Tágra zárt szemek (Stanley Kubrick)
A Tágra zárt szemeket 1999-ben mutatták be, de a mai napig beszédtéma. Kubrick erotikus thrillere premier plánban mutatja be William (Tom Cruise) és Alice (Nicole Kidman) viharos kapcsolatát. A „ki tudja féltékenyebbé tenni a másikat” játék részeként William egy rejtélyes csoportba is ellátogat, ahol maszkos férfiak, meztelen nők és félelmetes rítusok várják. A rendező körülbelül úgy játszadozik a néző idegeivel, ahogy a pár egymás érzelmeivel. A film brutálisan erős atmoszférájának köszönhetően 150 percig ámulunk, miközben az emberi psziché legmélyén kalandozunk. És ha belegondolunk, hogy az egész sztori egy karácsonyi partin kezdődött…