Gyakori vitatéma a magánélet kérdése, hiszen egyre többen tesznek közzé az interneten személyes információkat. Ezt a kérdést is vizsgálta az Ericsson ConsumerLab online információ-megosztással foglalkozó jelentése.
A jelentés kitér arra is, hogy a felhasználók kit és miként követnek figyelemmel. A fogyasztók nemcsak egymást figyelik, hanem a vállalatokat és a hatóságokat is – és amit látnak, azt meg is osztják.
• Az okostelefont használók 69 százaléka több személyes tartalmat oszt meg és néz, mint két évvel ezelőtt.
• Mivel az emberek minden korábbinál többet osztanak meg, minden második megkérdezett úgy látja, hogy a személyes információk védelmével többet kellene foglalkoznia a politikusoknak.
• Az okostelefont használók 37 százaléka úgy véli, hogy a korrupt tevékenységről, illetve szervezetekről szóló információk megosztása nagyobb hatású, mintha a rendőrséghez fordulnának.
A fogyasztók azzal, hogy minden eddiginél több információt osztanak meg, egyre inkább „civil újságíróként” működnek, és a megkérdezett okostelefont használóknak valamivel több, mint a fele úgy véli, hogy az információk és vélemények interneten történő megosztása növelte a vállalatok fölött a befolyásukat, képesek nyomást gyakorolni az iparra és a hatóságokra, és ezáltal pozitív változásokat elérni.
A megkérdezett okostelefon tulajdonosoknak több mint a fele úgy gondolja, hogy az internet növelte annak a lehetőségét, hogy a közérdekű bejelentők a vállalatoknál és szervezeteknél tapasztalt korrupt vagy nem megengedett magatartást leleplezzék. Ezt kedvezően értékelik.
Ugyanakkor azonban aggályokat fogalmaztak meg a magánélettel és az internettel kapcsolatban, és az okostelefont használók 64 százaléka fél, hogy nem tudják megakadályozni, hogy kényes információt posztoljanak róluk az interneten.
A megkérdezett fiatalabb okostelefon felhasználók 20 százaléka rendszeresen posztol fényképet olyan emberekről, akiket nem is ismer. Egyensúlyt találni aközött, hogy megállítsuk a rólunk szóló információ posztolását és aközött, hogy megosszunk másokról posztolt információkat, része annak az egyenletnek, amit a jövő megosztási kultúrájában meg kell oldani. A fogyasztók szeretnék, ha a politikai napirenden elsőbbséget élvezne a személyes információk védelme.
A jelentés rámutat, hogy az információ megosztás és a fogyasztói befolyás növekedésével, és azáltal, hogy egyre több ember fér hozzá az internethez, egyre fontosabbá válik egy fenntartható információ megosztási kultúra létrehozása, amelynek mindenki élvezheti annak előnyeit, miközben megóvják az egyének magánéletét.