V. Henrik angol király 600 éves hadihajójának roncsait rejtheti az iszap a délkelet-angliai Hampshire egyik folyójánál. A Holigost nevű hajó 1415 novemberében, mindössze egy hónappal a százéves háború egyik döntő csatájának számító agincourt-i ütközet után csatlakozott az angol királyi flottához. Ez volt a franciák elleni hadjárathoz épített négy “óriáshajó” közül a második.
A legendás vízi jármű feltételezett roncsait Ian Friel brit történész vette észre a Hamble-folyó mentén fekvő Bursledonról készített légifelvételek tanulmányozásakor. Az 1930-as években ugyanezen a területen találták meg V. Henrik saját zászlóshajója, a Grace Dieu maradványait. A korszakból származó feljegyzések azt sugallták, hogy a Holigostnak is a térségben kell lennie.
A Historic England – korábban English Heritage – örökségvédelmi szervezet a következő néhány évben nagyszabású munkálatokat fog végezni a területen, hogy hanglokátorok, drónok és a faminták évgyűrűinek vizsgálata – dendrokronológia – révén minél többet megtudjon az iszapba süllyedt hajóról.
A Holigost 1415. november 17-én csatlakozott a királyi flottához, amelyben 1416 és 1420 között teljesített szolgálatot, kulcsszerepet játszva a százéves háború két meghatározó tengeri ütközetében. Bedford hercegének zászlóshajójaként szolgált Harfleurnél és Chef de Caux-nál, illetve Devon és Dorset grófjai által vezetett küldetésekben is részt vett.
A Holigostot egy hatalmas spanyol hajóból (Santa Clara) alakították ki, amely 1413-1414 után került az angolok kezébe. Neve az uralkodó Szentháromság iránti rajongását tükrözi. A hajónak 200 matrózból álló legénysége volt 1416-ban és nagyszámú katonát is szállított a háborúba. Hét ágyúja volt, de fegyverarzenáljában nyilak, csatabárdok és speciális lándzsák is voltak – írta a The Daily Telegraph brit napilap online kiadása.
A szakemberek reményei szerint a munkálatok értékes információkkal fognak szolgálni Henrik hajóhadáról, a korabeli angol és spanyol hajóépítési technikákról és arról, hogy milyen volt az élet a fedélzeten a 15. században.
A palánkolt hajó nagyjából 740-760 tonnányi rakomány, fegyver, ember szállítására volt alkalmas és 30-40 méter hosszú lehetett. A fenntartására fordított hatalmas összegek ellenére a Holigost végül szivárogni és rothadni kezdett.