A zárkózott, pedáns és sörivó németekről élő előítéletekkel szemben egy nyitott, kreatív és szabadságszerető nép képe bontakozik ki egy hétfőn bemutatott nagyszabású felmérésből, amely azt is kimutatta, hogy Németországban a bort jobban szeretik a sörnél.
A YouGov közvélemény-kutató intézet tavaly áprilistól egy éven keresztül 80 témában készített reprezentatív felmérést rendre mintegy ezer ember megkérdezésével, majd a kutatás 555 legfontosabbnak és legérdekesebbnek tartott megállapítását Hogyan működnek a németek? címmel egy kötetbe szerkesztették.
A könyv legfőbb tanulsága szerint
a németek önképe sokkal összetettebb, mint a róluk szóló előítéletek. Csaknem háromnegyedük – 65 százalékuk – pedáns helyett inkább kreatívnak tartja magát, és 61 százalékuk szerint túl sok törvény és előírás szabályozza az életet. Bizonyos előírásokról gyakran meg is feledkeznek, például 71 százalékuk bevallotta, hogy gyalog nem várja meg, míg zöldre vált a lámpa, ha úgy érzi, hogy a piroson átkelve nem sodorja veszélybe magát.
Egyesek néha saját magukról is megfeledkeznek; majdnem minden negyedik némettel – 23 százalékukkal – előfordult már, hogy egy átmulatott éjszaka után nem tudta felidézni, miként ért haza.
A kutatás alapján a következetesség sem tartozik a németek legfőbb tulajdonságai közé, erre utal, hogy 59 százalékuk igyekszik ügyelni a súlyára, de a nők 43 százaléka és a férfiak 37 százaléka arról is beszámolt, hogy hízott az utóbbi öt évben, és miközben a legkedveltebb tartomány Bajorország, a többség a legkevésbé rokonszenves tartományok listáján is Bajorországot sorolta az első helyre.
A spórolás is jóval kevésbé jellemző,
mint ahogy a németekről külföldön gondolják. A lakosság 30 százaléka egyáltalán nem rak félre pénzt, és csak 24 százalékuk számolt be arról, hogy rendelkezik nagyobb összegű megtakarítással.
A németek továbbá inkább borbarátok, mint sörivók; ha választani kell a két italfajta között, 57 százalékuk a bor mellett dönt, és 43 százalék választja a sört.
A németek önképében a zárkózottság sem szerepel, és az adatok inkább arra utalnak, hogy érdeklődő, nyitott nép lakja Németországot; 62 százalékuk szívesen megismerkedik más országokkal és népekkel, és 58 százalékuk legalább egyszer Európa határain kívül is járt már. Egymást pedig a távolságtartó kézfogás helyett egyre szívesebben üdvözlik öleléssel.