Megkezdődtek hétfőn a találgatások a díjakról a félidejéhez érkezett 68. cannes-i fesztiválon, ahol az újságírók körében eddig három alkotás, köztük Nemes Jeles László Saul fia című filmje emelkedik ki a mezőnyből, írja az MTI.
A nemzetközi kritikusok körében a fesztivál kezdetén bemutatott és óriási visszhangot kapott magyar alkotás, a 38 éves Nemes Jeles László első filmje került a második helyre. Az auschwitzi koncentrációs táborban játszódó film főszerepét alakító Röhrig Gézát pedig továbbra is a legjobb férfi alakítás díjára tartják esélyesnek.
Röhrig 1967-ben született költő, számos verseskötet szerzője, író, dramaturg, színész, filmrendező. Az 1988-ban Fehér György által tervezett, de Szabó István által indított osztályban végzett Bollók Csabával, Rohonyi Gáborral, Roszoly Jánossal és Bereczki Gáborral. Ebben az évfolyamba felvételizett Bergendy Péter filmrendező is.
A zsidók gázkamrákba terelésére és a holttestek eltakarításra kényszerített foglyokról, a Sonderkommando tagjairól szóló film végig a főhőst követi úgy, hogy az áldozatokat nem mutatja, s a hanghatásokkal, halálkiáltásokkal, lövésekkel, nyögésekkel a nézők képzeletére támaszkodva idézi meg a megmutathatatlant. A Guardian brit laphoz hasonlóan a legtöbb kritikus szerint a magyar alkotás az első olyan film, amely választ ad arra a művészi kérdésre, hogyan lehet a holokausztot filmen ábrázolni.
A francia és a nemzetközi filmes szaklapok pontozási listáin is Todd Haynes vasárnap este bemutatott Carol című filmje került az élre, amely egy 1950-es években játszódó leszbikus szerelmi történtet dolgoz fel Cate Blanchett Oscar-díjas ausztrál színésznővel a főszerepben. A Variety filmes szaklap a francia sajtóhoz hasonlóan a szereplők belső lelki világa rezdüléseinek finom érzékeltetése miatt dicsérte az alkotást.
A francia kritikusok egyöntetűen a 2001-ben Arany Pálmát nyert Nanni Moretti Anyám című önéletrajzi ihletésű filmjét kedvelik a legjobban, a külföldi újságírókat viszont megosztotta az olasz alkotás.
A versenyprogram meghívást kapott öt francia filmből az elsőt, Mainwenn Mon Roi (Királyom) című filmjét vasárnap este mutatták be. A Vincent Cassel és Emmanuelle Bercot főszereplésével készült önpusztító szerelmi történet nem győzte meg a kritikusokat. A második francia versenyfilmet, Stéphane Brizé La Loi du marché (A piac törvénye) című dokumentarista stílusú, hosszú snittekkel forgatott alkotását hétfőn mutatták be, a rendező állandó színészének számító Vincent Lindonnal a főszerepben, aki egy munkanélküli családapát alakít.
Hosszan tartó keresés után a főhős Thierry áruházi biztonsági őrként talál munkát, de ott a leépítésre készülő vezetőség a kollégái utáni kémkedéssel bízza meg. A realista módon forgatott filmben a legtöbb szerepet amatőrök alakítják.
Az ilyen helyzetek durvaságát akartam megmutatni, nem azért, mert durva emberek hozzák létre, hanem éppen azért, mert a rendszer nagyon durva tud lenni. Amikor a munka világa hitvánnyá tesz egy embert, akkor már etikai kérdések merülnek fel
– hangsúlyozta a rendező a bemutató előtti sajtótájékoztatón.
A norvég Joachim Trier angolul forgatott versenyfilmjét hétfő este mutatják be. A Hangosabb, mint a bombák olyan világsztárok főszereplésével készült, mint Jesse Eisenberg, Amy Ryan és Isabelle Huppert.
Ez utóbbi egy háborús sajtófotóst alakít, akinek öngyilkosságával férje, felnőtt fia és kamaszfia egyedül maradnak. A film az anya halála után három évvel játszódik, s a három férfi érzelmeinek szemszögéből vizsgálja a család életét visszaemlékezéseken keresztül.
Többszólamú történetet akartam elmesélni egy családról, amelynek tagjai másképp élték meg ugyanazt az eseményt
– mondta a 41 éves rendező, akinek ez a harmadik filmje, amelyet a cannes-i fesztiválon mutatnak be.