MTI/Szerk. avatar
2015. április 19. /
, ,

Ragályi Elemér értékelte a Titanic Filmfesztivált

Ez a válogatás hihetetlen alapossággal járta körül a világ filmpiacát és választotta ki azokat a néha szélsőséges, de minden ízében értékes és fontos filmeket, amelyeket most tíz napon át láthattak a nézők – mondta el a Titanic filmfesztiválról Ragályi Elemér, a nemzetközi zsűri tagja a szombati zárónapon.

Rendkívül jelentősnek tartom a Titanicot mint filmes és kulturális eseményt, mert a filmet szerető publikumnak, köztük a magyar nézőknek szinte semmi rálátása sincs arra, hogy világszerte milyen filmek készülnek, tulajdonképpen az amerikai film tökéletes uralma jellemzi az egész filmpiacot” – fogalmazott a világhírű operatőr-rendező.

Ragályi Elemér emlékeztetett, hogy idén a nők álltak a Titanic versenyprogramjának középpontjában.

Ezt is nagyon fontosnak érzem. A filmvásznat túlnyomórészt hősök, macsók töltik meg, és nem hősnők. Ugyanolyan hátrányos helyzetben vannak a nők a filmvásznon, mint a politikai életben, mint társadalmi státuszukat illetően. Ezt a helyzetet egyenlítette ki egy kicsit a filmfesztivál, amelyen sok női rendező filmje is szerepelt, és szinte minden versenyfilm is nőcentrikus volt.

Elárulta, hogy nem tartja magát gyakorlott zsűrornak, „ártatlan nézőként” nézte meg a válogatást és egy-egy filmről az alapján alkotott véleményt, mennyire tetszett neki. Általában véve egyenletesnek érezte a versenyfilmes produkciók színvonalát. Persze akadtak olyan munkák, amelyek távolabb álltak tőle, mint a Csadoros vérszívó című vámpírfilm, de szerinte annak rendezője érdekes utat választott, amikor iráni környezetbe helyezte a történetet, és így próbált valami új színt vinni a vámpírfilmek tengerébe. Ragályi úgy vélte hatásos, szuggesztív alkotás született.

ragályi elemér

A görög Alpha című produkciót értékelve megjegyezte, nem szereti, amikor a film feltételez, valamiféle előzetes tudást, és e nélkül a tudás nélkül a néző nem lehet igazán otthon a produkcióban.

Az Alpha feltételezi, hogy tegnapelőtt olvastam az Antigonét vagy épp láttam a színházban, és minden kép motívum azért lesz számomra izgalmas, mert mű valamiféle modernizált átirata Antigoné sorsának jelenkori érvényességét veti fel

– magyarázta hozzátéve, hogy ugyanakkor a rendezőnek sikerült nagyon erős atmoszférát teremtenie, és érdekes paradoxonnak látta, hogy volt „valami végletesen színpadias az egész műben”.

A legnagyobb hatással a mezőnyből a Megléptek című finn film volt a magyar zsűritagra. Elképesztően magas színvonalúan van fotografálva és megkomponálva, a rendező és az operatőr nagyszerű együttműködésének eredményét láttuk – mondta.

A két szerencsétlen sorsú, de szeretni való ember története sokáig fut egy vágányon, nehezen tudtam elképzelni, hogy hova érkezik. Eléggé sokkolt a vége előtt bekövetkező nehezen befogadható, feldolgozható thrilleres fordulat, ami bizonyos kérdőjeleket is hagyott maga mögött, mégis azt kell mondjam, hogy a film nagy élmény volt.

Ragályi Elemér elmondta, hogy a Helyedbe lép című koreai film Mészáros Márta Magzat című filmjét juttatta eszébe.

Nehéz olyan témát találni, amit valaki már le ne filmezett volna, és Márta ezt nagyon szépen megcsinálta, de ez is nagyon szép film.

A nyolc versenyfilm értékes válogatás volt, szinte mindegyik film mögött ott lapult valami olyan társadalmi probléma, megoldatlanság, a rendezőt irritáló dolog, amiért lekészítette a filmjét – emelte ki. Példaként tért ki a norvég Underdog című munkára, amit filmként ugyan nem talált túl izgalmasnak, de szerinte témája meglepően érdekes volt: a gazdasági válsággal küzdő Svédország munkanélkülijei a gazdag Norvégiában keresnek megélhetést. A filmből az is kiderül, hogy a két ország között milyen feszültségek alakultak ki emiatt.

A Titanicon díszbemutatón vetítették a Ragályi Elemér közreműködésével készült Kukoricasziget című grúz alkotást, amelynet május 15-től játszanak a magyar mozik. Az operatőr elmondta, nagyon örült, hogy sikerült hazahoznia a filmet, amely a világ számos fesztiválján szerepelt már, és harmincöt fesztiváldíjat is besöpört. Jó szívvel gondol azokra a bátor forgalmazókra – hangsúlyozta -, akik vállalják a művészfilmek bemutatását, holott azok nem kecsegtetnek nagy profittal.

Megosztás: