A Csajkor kemény film, az utcáról toborozták a főszereplőit

Csajkor (Bande de filles). R.: Céline Sciamma.
Forgalmazza a Cirko Film. Bemutató: 2015. március 5.

A francia Csajkor volt az Európai Parlament Lux-díjának három döntős filmjének egyike a friss Oscar-díjas Ida, illetve a szlovén Osztályellenség című filmek mellett. A három filmben közös, hogy egyik sem éppen könnyű témával foglalkozik: a Csajkor egy afrikai bevándorló család 16 éves lányáról szól, aki úgy dönt, hogy nem hagyja, hogy az élet tovább játsszon vele.

Tinédzsernek lenni sehol sem könnyű, de a Párizs külvárosában lakó Marieme (Karidja Touré) többszörösen hátrányos helyzetben van. Marieme 16 éves, édesapja nincsen, édesanyja takarítónő, a bátyja pedig terrorban tartja őket. A pofonok úgy szállnak Marieme családjában, mint a reggeli köszöntések; ráadásul a lány rossz jegyei miatt nem tanulhat tovább gimnáziumban. Marieme reménytelen helyzetéből végül a legegyszerűbb kiutat választja: rossz társaságba keveredik.

Csatlakozik egy lánybandához, akik elsőre kissé túl harsányak és kissé túl nagy csirkefogók Marieme-hez képest, ő viszont rendes tinédzserként tudja, hogyan kell hamar asszimilálódni a menő csajokhoz. Marieme „ciki” afro-fonatai helyett divatos frizurát csináltat, kinyúlt pulcsijait trendi cuccokra cseréli, szerez egy okostelefont és még új nevet is kap barátnőitől.

csajkor

Már ez a fordulat is elég lenne egy klasszikus coming-of-age sztorihoz, Marieme fejlődésében viszont még messze nem ez a végállomás. A csajokkal lenni ugyan kicsit vidámabb, mint otthon várni a pofonokat, de azért ez sem a mennyország. A pénzt és a ruhákat többnyire lopják, életük legboldogabb pillanatai pedig azok, amikor elmennek egy párizsi hotelszobába kitombolni magukat.

Az utcán ráadásul kemények a szabályok: egy csajverekedésből vesztesként kijönni egyenlő a totális megsemmisüléssel, ráadásul az említett bátyust is mindenhol ismerik az utcán; csak sejthetjük, hogy ő is pitiáner bűnözőként szerzi meg a napi betevőjét. Vic bátyja miatt a szerelemben sem hozhatja meg saját döntéseit, így ismét dobbantani kényszerül: ezúttal viszont még rosszabb társaságba keveredik.

Vic életkörülményeinek állandó változásával párhuzamosan természetesen a lány személyisége is együtt fejlődik: hol pozitív, hol negatív irányba. Vic ugyan egyre önállóbb lesz, viszont a személyisége ezzel együtt torzul, idővel pedig agresszívan viselkedik – azaz kezd bátyja hibájába esni, akitől kezdetben minél messzebb akart kerülni. Jó kis kör, ugye?

A film címe nem véletlenül rímel a Sráckor című filmre: a Csajkor ugyanúgy egy tinédzser fejlődéstörténete, csak a francia leányzó sokkal rosszabb körülmények közül jön, mint Linklater amerikai középosztálybeli sráca. Céline Sciamma (Tomboy, Water Lilies) rendezőnő az utcáról toborozta főszereplőit, talán éppen ezért egy pillanatig sincs kétségünk felőle, hogy ezek a csajszik tudják, miről beszélnek.

Megosztás: