A kubai emberek elveszett illúzióiról szól Laurent Cantet Arany Pálma-díjas rendező új filmje, a Havannai éjszaka; a kubai fővárosban játszódó alkotást a Frankofón Filmnapok keretében, szombat este és kedd este premier előtt láthatják a magyar nézők az Uránia Nemzeti Filmszínházban.
Vonzódásomat Kuba iránt nehezen tudom elmagyarázni
– mondta el az MTI-nek adott interjúban Laurent Cantet, hozzátéve, hogy többször bejárva az országot lassan megismerte és megszerette a kubai embereket. A 2008-as Az osztály című filmjével Arany Pálma-díjat nyert rendező nem először forgatott Havannában, 2012-ben közreműködött a Havanna, szeretlek! című francia-spanyol szkeccsfilmben is, amelyben több rendezővel együtt havannai történeteket, hangulatokat vittek vászonra.
Az új filmje a kubai fővárosban játszódik és egy elveszett generáció illúziójáról és csalódottságáról szól
– mondta a bemutatóra Budapestre látogató Laurent Cantet.
A főszereplő, Amadeo fiatalon emigrált Spanyolországba, az egykori baráti társasága egy havannai bérház tetőteraszán 16 év után találkozik újra. A szép emlékek felidézése mellett szóba kerülnek a régi sérelmek, csalódások és felszínre kerülnek a Fidel Castro diktatúrája által elszenvedett személyes tragédiák is.
Cantet szerint a Havannai éjszakában olyan elveszett illúziókról van szó, amelyet azok kubaiak éltek meg, akik hittek a forradalomban. A karakterek között van olyan is, aki amellett, hogy látja a rendszer „félrecsúszásait”, mégsem ábrándult ki – jegyezte meg.
Hozzátette: a film szereplői hatvan felé járva, éppen abban a korban vannak, amikor addigi életükről számot vetnek, mérleget vonnak.
A rendező beszélt arról is, hogy kezdetben rövidfilmre készültek Leonardo Pandura kubai íróval, a forgatókönyv másik szerzőjével, aki a Havanna, szeretlek! című filmet is írta. Amikor elkezdték kidolgozni a történetet, rájöttek arra, hogy 15 perc kevés ennek az összetett témának a bemutatására.
Elmondta, hogy a film alapgondolata az emigráns férfi visszatérésének története volt, a szereplőket Leonardo Pandura korábbi írásai alapján formázták meg, előfordult az is, hogy a kubai író könyveiből egy az egyben emeltek át részeket a forgatókönyvbe.
A dialógusközpontú film mindvégig a havannai bérház tetőteraszán játszódik. Mint elmondta, ezzel a teátrális formával akarta elérni, hogy a nézők figyelme végig a párbeszédekre összpontosuljon.
Kihívás egy rendező számára, hogy egyetlenegy helyszínen másfél órán át fenntartsa a figyelmet
– mondta Cantet, hozzáfűzve, hogy ugyanakkor a képeknek is hangsúlyos szerep jutott, hiszen a közelről mutatott arcokról rengeteg érzelem olvasható le. A felülről mutatott város, a felszűrődő zajok, felvillanó élettördekék révén pedig a kubai hétköznapokat is megidézik – tette hozzá.
Laurent Cantet kitért arra is, hogy a kubai színészek hamar megtalálták magukat a történetben, hiszen hasonló dolgokon mentek keresztül, mint a főhősök. A film főbb szerepeit Isabel Santos, Jorge Perugorría, Fernando Hechevarria, Néstor Jiménez, Pedro Julio Díaz Ferran, valamint Carmen Solar játssza.
A Havannai éjszaka április 2-től kerül a hazai mozikba.