Ujj Mészáros Károly: a Liza, a rókatündér számomra egy furcsa életcél beteljesülése

Február 19-én mutatták be Ujj Mészáros Károly első nagyjátékfilmjét, a Liza, a rókatündért (kritikánk itt olvasható). Mit gondol a filmről a rendező? Interjú Ujj Mészáros Károllyal.

Február 19-én mutatták be a Liza, a rókatündért. Mennyire vagy megelégedve az első kritikákkal?

Ennél nem is lehetnék elégedettebb.

Sokan említik, hogy a Liza, a rókatündér nagyon hasonlít Wes Anderson filmjeire.

Nem gondolom, hogy annyira hasonlítana. Persze attól is függ, hogy melyik Wes Anderson filmről van szó. A Grand Budapest Hotel és a Holdfény királyság például azután került a moziba, miután mi leforgattuk a Liza, a rókatündért.  Ha szóba is jöhet Wes Anderson, akkor inkább a korábbi alkotásai azok, amik hathattak erre a filmre.

Liza, a rókatündér

Ez volt az első nagyjátékfilmed. Milyen nehézségekkel kellett szembenéznetek?

Sok nehézség volt már az indulásnál is. Komoly erőfeszítések eredménye, hogy egyáltalán megszereztük a pénzt a gyártásra. Egy kész regény volt, mire odáig eljutottunk, hogy végre forgathassunk. Voltak kisebb sikerek, mint például amikor kijutottunk különböző filmfesztiválokra, ahol megmutathattuk a projectet külföldi producereknek és szereztünk külföldi koproducereket. Egy ideig úgy tűnt, hogy ez hiábavaló volt, magyar részről nem kap támogatást a film, de aztán szerencsére mégis sikerült.

Annak ellenére, hogy vígjátékról van szó, nyoma sincs a teátrális színészi játéknak. Ez alapkoncepció volt?

Személy szerint a skandináv, visszafogottabb színjátszást részesítem előnyben. Egy hónapot rászántunk erre, amikor csak külön a színészekkel próbáltunk. Megnéztük, kinek mi a karaktere, elpróbáltuk a kulcsjeleneteket, tehát ez tudatos célkitűzés eredménye.

Volt improvizáció a színészek részéről?

Öt évig készült a forgatókönyv, én többnyire ragaszkodtam ahhoz, hogy a leírt szöveget mondják el a színészek, persze a próbákon még tudtunk ezen finomítani. Cserna Tóni „benyomulok” kiszólása például a próbán született, de a darabolós gyilkos geg sem szerepelt eredetileg a forgatókönyvben.

Liza5

Honnan jött a japán legenda, mint a film egyik fő motívuma?

Ebben nagy szerepe van a véletlennek is. Eredetileg a Liselotte és a május (írta: Pozsgai Zsolt) című dráma alapján indultunk el, ez volt a forgatókönyv alapja. Volt egy kis gegünk, amiben egy japán énekes dalol a főcím alatt, merthogy ez milyen furcsán, viccesen hat. Aztán egyre jobban nőtt a japán Tomy Tani karakterének a szerepe, míg végül teljesen beférkőzött a filmbe ez a rókatündér motívum.

Liza, a rókatündér
Tomy Tani a Liza, a rókatündérben

Mit jelent számodra a Liza, a rókatündér?

Alapvetően közgazdász vagyok, körülbelül 25 éve határoztam el, hogy filmet fogok rendezni. Ehhez elég rögös út vezetett és sok munka volt benne. A Liza, a rókatündér ennek a 25 éves küszködésnek a megkoronázása és egy furcsa életcél beteljesülése számomra. Nagyon fontos Balsai Móni főszerepe is, akivel mi egy pár vagyunk. Régóta hiszek az ő rendkívüli tehetségében. Liza szerepét eleve Mónira írtuk. Ez az alkotás annak is bizonyítéka, hogy ő nemcsak a színházban állja meg a helyét. Mindemellett remélem, hogy a Liza, a rókatündér egy belépőkártya is lehet egy következő filmhez.

Ha már következő filmnél tartunk, milyen műfajban gondolkozol?

Nemsokára be fogjuk adni fejlesztésre az új filmtervet, de az teljesen más lesz. A Liza, és a rókatündér előtt tíz kisfilmet készítettem, akadnak közöttük szürreális és nagyon reális darabok is. A következő dokumentarista, és nem szerzői, hanem inkább műfaji film lesz. Hiszek abban, hogy műfaji filmmel is át lehet adni olyan lényeges üzeneteket, amiket az emberek fontosnak tartanak.

Liza, a rókatündér

Gyártó: FilmTeam

Producer: Major István

Forgalmazó: A Company

Támogatta: Magyar Nemzeti Filmalap

Bemutató: február 19.

Megosztás: