Tizenhárom nagy sikerű, telt házas koncertet adott a Concerto Budapest a franciaországi Nantes városában megrendezett La Folle Journée fesztiválon, ahonnan keddre virradó éjjel értek haza Magyarországra – mondta Keller András hegedűművész-karmester, az együttes zeneigazgatója.
Egészen rendkívüli fesztiválról van szó, amely szinte elképzelhetetlen határokat lép át a klasszikus zene terén. Egy Miskolcnál vagy Pécsnél nem sokkal nagyobb vidéki városban, Nantes-ban néhány nap alatt 350 komolyzenei koncertet tartanak, amelyekre idén 155 ezer jegy kelt el. Ez még egy sporteseménynél is jelentős szám lenne. A hangversenyek fő helyszíne a helyi kongresszusi központ, ahol több terem is rendelkezésre áll: a legnagyobb 2 ezer személyes, de vannak 800, 450, 300, 200 fős és kisebb termek is, valamint 3 külső helyszín
– mondta Keller András. Néhány évvel ezelőtt már jártak a fesztiválon, így nagy örömmel tettek eleget az újabb meghívásnak.
Idén, „a lélek és a szív szenvedélye” mottóval megrendezett idei fesztiválon többnyire barokk művek hangzottak el. A Concerto Budapest zömében Bach-versenyművekkel készült, és 13 koncertet adott (ebből 8-at a legnagyobb, 2000 fős teremben), amivel a fesztivál legtöbbet játszó együttese volt. A zenekar január 31-i koncertjét – amelyen Kaczander Orsolya, Klukon Edit és Ránki Dezső volt a szólista – a neves francia tévécsatorna, az Arte élőben is közvetítette.
Ránki Dezsővel, Klukon Edittel és fiukkal, Ránki Fülöppel öt hangversenyt adtunk, de többször felléptünk Matan Porat Berlinben élő izraeli zongoraművész-zeneszerzővel is, akit alkalomadtán szeretnék majd bemutatni a hazai közönségnek is. Felléptem a Keller-kvartettel is, szólistaként pedig a Gidon Kremer által 1997-ben alapított Kremerata Baltica kamarazenekar két hangversenyén játszottam.
Keller András szerint nagy siker és érdeklődés kísérte fellépéseiket, amit egy távol-keleti meghívás is jelez: a tokiói La Folle Journée május elejére már 8 koncertet lekötött a zenekarral, amelyet még további felkérések is követhetnek.
Addig is számos izgalmas koncertre számíthat a hazai közönség, elsőként mindjárt most vasárnap a Művészetek Palotájában, ahol Ránki Dezső Liszt Haláltáncát és Haydn D-dúr zongoraversenyét adja elő a Concerto Budapesttel, Keller András vezényletével.
A koncerten Haydn két fontos szimfóniája mellett Dukay Barnabás A lenyugvó Naphoz című műve is felcsendül majd; Dukaynak egyébként több műve nagy sikerrel szerepelt a Folle Journée-n is
– mondta a karmester.
A következő hétvégén, február 14-én Gidon Kremer lesz a zenekar vendége, akivel szintén felléptek Franciaországban.
Kremer az 1996-ban elhunyt, orosz származású komponista, Mieczyslaw Weinberg hegedűversenyét szólaltatja meg, ami reményeink szerint igazi felfedezés lesz a budapesti közönségnek.
A tavaszi időszak egy további kiemelt koncertje lesz a Művészetek Palotájában március 31-én adandó hangverseny, amelyen Thomas Ades saját, Haláltánc című művét vezényli a Concerto Budapest élén.
Ades korunk egyik legfontosabb zeneszerzője, aki a komponálás mellett elsőrendű karmester és zongoraművész is; utóbbiról a budapesti közönség is meggyőződhetett nemrég, amikor Ian Bostridge-ot kísérte Schubert Téli utazásában. Magam is többször játszhattam vele Angliában, egészen rendkívüli művész. A Keller-kvartettel évek óta játsszuk a darabjait, nagyon fontosnak tartom, hogy ezek eljussanak Magyarországra. A márciusban műsorra tűzött Haláltánc ősbemutatója a tavalyi BBC Proms-on volt, így végre elmondhatjuk, hogy egy nagyszabású nyugati mű a bemutató után nem sokkal eljut Budapestre is
– mondta Keller András.
A zeneigazgató elmondta, hogy a nemrég zárult kínai, a mostani franciaországi turnéjuk, majd az említett májusi tokiói fellépések után a tervek szerint még idén visszatérhetnek Kínába egy újabb koncertsorozatra.