Tavaly novemberben a sajtó rendesen rákapott, hogy Barki Gergely ismert művészettörténész 2009 karácsonyán rábukkant a Stuart Little, kisegér című film díszletében az Alvó nő fekete vázával című képre, amely Berény Róbert egyik fő műve.
Később kiderült, hogy a Berény-kép egy szappanoperában is „szerepelt”, mielőtt Barkinak – akinek nevéhez már számos eltűntnek hitt kép felkutatása köthető – végül sikerült beazonosítania, majd ötévnyi munkával hazahoznia. A festmény utáni izgalmas nyomozásról a Librariuson írtunk korábban.
Berény Róbert Alvó nő fekete vázával című alkotása tehát nagy utat járt be, most pedig végre-valahára hazatért és A magyar festészet mesterei sorozat most megjelent negyedik kötetében látható. A festmény 1927 – 1928 fordulóján készült, a festő második feleségét, Breuer Etát ábrázolja, és a Virág Judit Galéria decemberi árverésén 70 millió forintért kelt el.
Berényt legtöbben emblematikus műveiről, a Tanácsköztársaság idején készült Fegyverbe! Fegyverbe! című plakátjáról és a feleségét ábrázoló Csellózó nő című festményéről ismerik. Az egyik legjelentősebb modern alkotói csoport, az 1911-ben alakult Nyolcak csoportjának volt oszlopos tagja, rendkívül sokoldalú művész: festményei mellett grafikák, díszlettervek, zeneművek és pszichológiai tanulmányok is köthetők nevéhez.
A Kossuth Kiadó újabb 20 kötettel gyarapítja a legnagyobb magyar festőket felvonultató sorozatát, amelyben a kiadó szakmai partnere továbbra is Magyar Nemzeti Galéria.