Ne spoilerezz! A filmrajongók torkig vannak a trailerekkel, amelyek túl sokat árulnak el a cselekményről, és túlzottan hype-olják a gyenge minőségű kasszasikereket – állítja egy új kutatás, amelyről Adam Sherwin közölt cikket az Independent hasábjain. Ugyanott, ahol kollégája, Geoffrey Mcnab arról írt, milyen a jó trailer.
A Kelet-Angliai Egyetem tanulmánya megállapította, hogy a közönség olyan előzeteseket szeretne, amelyek felkeltik az érdeklődését és felcsigázzák, anélkül, hogy a történet részleteiből túl sokat felfednének.
A trailerek gyakran jobbaknak tűnnek maguknál a filmeknél, és elvárásokat támasztanak a leendő kasszasikerekkel szemben, amelyek végül nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket.
A Hobbit: Smaug pusztasága című 2013-as filmé volt a legtöbbet tárgyalt előzetes a több mint ötszáz filmrajongó bevonásával készült felmérésben.
A válaszadók több mint 80 százaléka csalódott, és úgy érezte, becsapták.
Bár a kutatás eredménye azt sugallja, hogy a közönség nagyobb része azután nézte meg a filmet, miután a beharangozó felkeltette az érdeklődését, a moziba járók azt mondták, zavarta őket a cselekmény alapvető részeinek bemutatása, beleértve a meglepetéseket és a történet kimenetelét.
A kutatás szerint a trailerek gyakran támasztanak elvárásokat, amiket a játékfilmek képtelenek teljesíteni. Ezek az előzetesek önmagukban gyakran jobbnak tűnnek, mint a teljes filmek.
A Henry Cavill főszereplésével készült 2013-as Superman film, a Man of Steel sok válaszadónál példaként kerül elő: a trailer erősen hatott rájuk érzelmileg, de az előzetessel összemérve a film végül kiábrándítónak bizonyult.
A Hobbit: Smaug pusztasága kritikahullámot indított el a HD-megjelenés és a könyv filmadaptációjának szélesebb kérdésköre miatt.
A kritika azonban a művészfilmeket sem kerüli el:
A Grand Budapest Hotel előzetese sokkal szórakoztatóbb, mint a film maga
– mondta egy néző Wes Anderson filmjéről.
A trailer-megtekintések az utóbbi években sokat változtak. Közel 60% az interneten nézi a beharangozókat, és csak 25% a mozikban, ami megerősíti az elmúlt évtizedben történt váltást.
Közel 81% jelezte, hogy rendszeresen keres különleges trailer-címeket az interneten, követve az ajánlásokat, és fűtve a vágytól, hogy naprakész legyen.
Dr. Keith M. Johnston, az UEA Művészeti- és Médiaszakának oktatója azt mondta:
A legfontosabb üzenet a trailerek gyártóinak számára az, hogy a közönség izgalmat szeretne érezni a közelgő filmek iránt anélkül, hogy a cselekmény részleteinek bemutatásával traktálnák.
A projekt vezető kutatója hozzátette:
Egy olyan kasszasiker, mint a The Hobbit: Az Öt Sereg csatája trailerének megjelenése médiaeseménynek számít, szerepel a hírcsatornákon, vitatkoznak róla a filmes és a különböző rajongói fórumokon, széles körben terjed a szociális médiában.
A kutatás ugyanakkor azt is mutatja, hogy közönség tisztában van azzal, hogy a filmelőzetesek esetleg félrevezethetik vagy megtéveszthetik, és még az elvárásokat támasztó médiakampány ellenére is élvezetesnek találja őket.
(A szöveg alapja a The Independent cikkének fordítása)