Hogyan értelmezi Ferenc pápa az evolúciót és a teremtést?

A 2013. márciusában megválasztott argentin egyházfő, Ferenc pápa az első pápa, aki szinte minden fotón mosolyog, fiatalokkal selfie-zik, szurkolt a foci VB-n és még az evolúcióval és a Big Bang teóriával kapcsolatban is liberálisan nyilatkozik.

A pápa ugyanis nem hogy nem utasítja el a Nagy Bumm-ot és Darwin evolúciós elméletét, de még támogatja is azokat. Nyilatkozata szerint:

Ha olvassuk a Bibliában a Teremtést, talán azt hihetjük, hogy Isten valamiféle varázslóként egy varázspálcával teremtette a világot. De ha jobban belegondolunk, azért ez nem egészen így történhetett. Isten megteremtette az embert, majd rábízta, hogy saját belső törvényei szerint fejlődjön, amelyeket Ő adott neki, hogy ezzel mindenki beteljesíthesse saját küldetését.

Ferenc pápának már voltak egyházi elődjei a tudományos vívmányok elfogadásában, például magának a Big Bang elmélet elfogadásának kezdeményezője, a katolikus Georges Lemaitre, a belga pap és fizika professzor. Ő feltételezte először azt, hogy valamikor régen egy ősi atomban volt benne az egész univerzum.

1950-ben XII.Pius pápa kimondta, hogy

Nincs lényegi konfliktus a kereszténység és az evolúció tana között.

Ezt nevezzük úgynevezett teista evolúciónak. Ez azt jelenti, hogy a katolikusok hihetnek az evolúcióban, de e mögött az idők kezdete óta ott van Isten jelenléte. Az emberi lélek pedig nem az evolúció, hanem Isten teremtménye. És mindezek mellett még ott van az a katolikus tény is, hogy az ember bár a majomtól származik, de mindannyiuknak egy közös őse van, Ádám.

A tudomány azonban egy másik közös őst, a Mitokondriális Évát emlegeti, aki minden ma élő ember ősanyja lehetett, valahol Kelet-Afrikában. Eszerint ez a hölgy kb. 200.000 évvel ezelőtt élt és női ágon továbbörökítette az úgynevezett mitokondrális DNS-t. Ez egyben azt is jelentené, hogy még csak nem is egy férfitól, hanem egy nőtől származunk. Erre a teóriára nyilván nem mondhatja azt a patriarchális katolikus egyház, hogy egyetért. Tehát hogy jön össze a két származáselmélet?

A tudományos naturalizmus szerint – amely ma az uralkodó irányzat – a körülöttünk lévő világot le lehet írni bármiféle építő vagy teremtő  beavatkozás nélkül is. Ezért aztán, amíg nem bizonyosodik be egy természetfeletti lény beavatkozása a világ, az ember teremtése és működése kapcsán, addig a naturalizmus lesz az elsődleges irányzat.

Ferenc pápa mindenesetre közelíti a két álláspontot, habár ügyelnie kell arra is, hogy meg ne rendüljön a katolikus egyház és a pápaság tévedhetetlensége. Mert akkor mi lenne az eddigi kétezer éves, jól működő dogmákkal?

Írta: Mészáros Dóra

Megosztás: