Egyre nyilvánvalóbb, hogy pusztán az általános iskolai oktatásra hagyatkozva, a kötelező olvasmányokra és a rengeteg adatot, de minimális irodalmi és művészeti élményt kínáló törzsanyagra támaszkodva gyakorlatilag lehetetlen olvasó, irodalomkedvelő nemzedékeket felnevelni. A szigorú keretek egyre kevesebb teret hagynak a pedagógusok számára, és azok, akik igazán elkötelezettek a kulturális nevelés ügye mellett, szűkülő lehetőségekről, kommercializálódó programokról panaszkodnak.
A BonBon Matiné produkciói üdítő kivételt jelentenek a hat-tízéves korosztálynak kínált lehetőségek között. Tarr Ferenc nem csak szervezőként, de művészként is részt vesz a társulat munkájában.
– Mikor, milyen motiváció hívta életre a Bon-Bon Matiné előadásait?
– A BonBon Matiné 1998-ban indult útjára Budán, az IBS-nek köszönhetően. Az akkor induló főiskola egy olyan kulturális intézményt is létrehozott IBS Színpad néven, ahová a kultúra legkiválóbb képviselőit hívták meg. Ennek a műhelynek volt a zenei vezetője apósom, Lukácsházi Győző, aki már a kezdeteknél is a gyerekekre gondolt legfontosabb közönségként. Célja akkor még elsősorban a klasszikus zene megkedveltetése volt, azóta ez kibővült a zene, a kultúra egyéb területeivel is. „Győző bácsit” generációk ismerték meg, aki a zene nyelvén keresztül nemcsak a zenehallgatáshoz próbál kedvet csinálni, hanem arra is igyekszik megtanítani mindenkit (szülőket is!), hogyan illik viselkedni a színház-, illetve koncertteremben. Időközben az IBS Színpad sajnos megszűnt, a BonBon Matiné kénytelen volt függetlenedni. Ennek pozitív hozadéka, hogy most már számos helyszínen, országszerte vannak bonbon matinék. Negatív hozadéka, hogy állami támogatás híján az évi 150 műsorunkat, az üzemeltetést a jegyeladásból kell finanszíroznunk.
– Kik azok a művészek, társulatok, akik közreműködnek az előadásokon?
– Nagyon széles műfaji skálán mozognak a fellépő művészek. Az azonban közös bennük, hogy mindannyian szakmájuk elismert tagjai. A klasszikus zenei produkciókban a legnagyobb szimfonikus zenekarok, így az Operaház, az MR Szimfonikusok vagy éppen a Budapesti Fesztiválzenekar művészei lépnek fel. Ugyanakkor játszanak nálunk végzett bábművészek, táncművészek, énekesek is. Eleinte sok társulatot, produkciót hívtunk meg, hogy lépjenek fel nálunk, de az évek során egyre több lett a saját, vagy a csak nálunk látható produkció.
– Milyen korosztálynak szólnak az előadásaitok?
– Alapvetően kétfajta korosztálynak játszunk. Az egyik az óvodás, azaz a 3-tól 6 évesig terjedő, a másik pedig a kisiskolás korosztály, azaz az alsó tagozatos diákok. Mi abban hiszünk, amiben Kodály is, kiegészítve azzal, hogy ez nem csak a zenére igaz: „Zene nélkül nincs teljes ember… Jó mérnök, vegyész stb. lehet valaki, ha tizenöt éves koráig rá sem gondol. De zeneértő nem lehet, ha hatéves korában (s játékosan még előbb) nem kezdik rendszeresen nyitogatni-gyakorolni a fülét… A zene ügye az általános iskolában nem is a zene ügye elsősorban. Közönségnevelés=közösségnevelés.”
– Az egyik produkcióban magad is részt veszel. Mi a különleges ebben a színdarabban?
– Igen, ez egy nagyon izgalmas dolog! A nyitás, az új területek felfedezése és bevonása érdekében pár éve elkezdtünk komolyabban foglalkozni az árnyékszínház műfajával. Ez egyrészről egy nagyon régi művészeti ág – már az ókori kínaiak is… -, másrészről pedig egészen új forma. A modern vetítéstechnikának köszönhetően ugyanis egy olyan látványvilágú színházi előadást sikerült létrehoznunk, ami valahol film és színház között áll. A háttereket projektorral vetítjük hátulról egy vászonra, míg a színészek a projektor fényében játszanak, báboznak. Így a látvány sok esetben a filmekére hasonlít, ugyanakkor minden a helyszínen születik, ami pedig a színház sajátja. Abban a fajta árnyékszínházban, amit mi csinálunk, az a csodálatos, hogy vetítés, báb és színészi játék hármasa adja a végső látványt, ami persze szorosan kapcsolódik a zenéhez -, mert hogy mindkét előadásunk lelkét a zene adja – és a szöveghez. A Koldus és Királyfi volt az első ilyen előadásunk, a Lúdanyó meséi a második. Tavaszra tervezzük a harmadikat.
– Jelenleg hol láthatóak a darabok, hol lehet bérletet venni a Bon-Bon Matiné előadásaira?
– Érdemes ellátogatni a www.bonbonmatine.hu oldalra. Egyelőre iskolai, óvodai csoportok jelentkezéseit várjuk az előadásainkra, de amint befuottak a jelentkezések, a fennmaradó helyeket értékesíteni fogjuk egyéni vásárlók számára is. Budapest több helyszínen is megtalálhatóak vagyunk (IBS OC és MOM Kulturális Központ Budán, Csili Művelődési Központ Pesterzsébeten) csakúgy mint Budakeszin, Szentendrén, Budaörsön, Dunakeszin és alkalmilag szerte az országban! Várunk szeretettel mindenkit bárhol, bármikor!