Íme egy gyönyörűen illusztrált könyv, amely megtanít klimtül, warholul, kahloul alkotni.
Draw Paint Print like the Great Artists címmel adta ki új, felnőtteknek szóló foglalkoztatókönyvét Marion Deuchars skót illusztrátor. Deuchars szerint a rajzolás, a festés, a kollázsgyártás igenis izgalmas és szórakoztató lehet a felnőttek számára is, könyvében bemutatja a leghíresebb képzőművészek ikonikus technikáit, Warholtól Klimten át Frida Kahloig.
Minden művész eredendően más művész technikáiból tanul, aztán kiválaszt mások tehcnikáiból egy-egy szeletet, és létrehozza a saját megoldásait. Ez olyasmi lehet, mint amikor valaki rájön, hogy izgalmasabb a ceruza helyett az ollót használni, bekeríteni egy bizonyos formát, kiragadni egy bizonyos formát a környezetéből.
Deuchars a könyv egyik oldalán bemutatja az adott művészt és tipikus, emblematikus eljárásaikat, a következő oldalon pedig megtanít arra, hogyan hozhatunk létre hasonló alkotásokat.
A könyv inkább szórakoztató, mintsem fejlesztő, inkább szemetgyönyörködtető kiadvány, mintsem igazi tankönyv, de annyi bizonyos, hogy segíthet előhozni a mindannyiunkban ott szunnyadó művészt.
A kötet egyébként már megjelent, többek között ezen a linken rendelhető a skót illusztrátor más munkáival együtt. Íme néhány oldal, tipp és trükk Deuchars könyvéből.
Ez pedig egy gyönyörű kisfilm Deuchars-ról:
Fess ollóval, mint Matisse!
Matisse 1920-ban használt először papírkivágásokat (Papiers découpés), amikor A fülemüle éneke c. balett táncosainak ruháját tervezte, de ekkor ezt a technikát még csak segédeszközként használta.
1943-tól lett a papírkivágás a fő technikája, mert ágyhoz kötött egészségügyi állapotában kerekesszékéből is tudott így dolgozni. Asszisztensnőjére bízta a papír gouache-sal való befestését, melyből aztán kivágta figuráit, formáit, majd kollázst készített belőlük.
Deuchars is ceruza helyett használta az ollót. Az illusztrátor azt javasolja, ne gondolkodjunk túl sokat a formákon, engedjük el a kezünket, és élvezzük, ahogy véletlenül valamire konkrét dologra emlékeztető alakzatot sikerül kinyesnünk a színes papírlapokból.
Készíts olyan önarcképet, mint Frida Kahlo!
Frida Kahlo a 20. század emblematikus alakja. Sok önarcképet festett, s ezt magányosságával magyarázta. Az arca maszkszerű, szinte semmiféle érzelem nem tükröződik rajta, sok esetben az arcot körülvevő, tárgyak, állatok, a háttérben látszódó táj árulja el a kép igazi mondanivalóját. Ő volt az első festő(nő), aki leplezetlenül ábrázolta a női testet, a szexualitást, és olyan élményeket, amelyeket csak a nők élhetnek át.
Deuchars a kahlos önarckép elkészítéséhez azt javasolja, hogy próbáljuk felnagyítani arcunk legjellemzőbb vonásait, igyekezzünk karikatúra-szerű képet létrehozni. Kahlo jellemzően dús szemöldökét túlozta el önarcépein.
Készíts színes nyomatokat Warhol stílusában!
Andy Warhol neve egyet jelent a pop art irányzattal. Újszerű látásmódjával egy varázslatos, új irányt szabott a modern művészeteknek. Megpróbálta elmosni a szépművészeti és a műkereskedelmi művészet (azaz a magazin illusztrációk, képregények, reklámkampányok, lemezborítók) közt feszülő határokat. Filozófiáját a művész egy mondatba zsugorítva a következőképpen fejezte ki:
Ha jobban belegondol az ember, az áruházak már önmagukban is múzeumoknak tekinthetők.
Warhol kedvence a sokszorosító technikák közül a selyemlenyomatok voltak.
Deuchars a Warhol stílusú képek elkészítéséhez azt javasolja, hogy szerezzünk be egy erős fekete színű filcet és némi vízfestéket, melyet jóval vékonyabb, áttetszőbb rétegben vigyünk fel a képre.
Készíts montázst Hannah Höch módra!
Hannah Höch német dadaista képzőművész volt, egyike azoknak, akik először használták a fotómontázs-technikát. Höch munkáin a kompozíció középpontjában furcsa, eltérő elemekből összeállított figurák helyezkednek el. A fotó, amit hagyományosan a valóság leghitelesebb dokumentumának tartanak, a fotómontázson éppen azt a célt szolgálja, hogy torzítsa és manipulálja a valóság képét, s ezáltal összezavarja és kérdésessé tegye a valóságról való tudásunkat.
Az illusztrátor szerint a höchös montázsokhoz csupán ollóra, ragasztóra és néhány régi újságra lesz szükségünk. Keress érdekes, szürreális arcokat, furcsa testrészeket, készíts egy új lényt, szokatlan, egymáshoz nem illő részekből, de próbálj valamiféle egységet is létrehozni. Az egyes elemek valamennyire azért illeszkedjenek egymáshoz, Deuchars például pontosan összeillesztette egy madár fejét és egy nő két lábát.
Elő a filcekkel, a félig beszáradt temperákkal, ollókkal és a technokollal! A könyv művészetterápiának sem utolsó, de ha leledzik benned némi kézügyesség néhány képed a szobát díszévé is válhat.