Az igazság nem az egyik vagy másik oldalon van – Jenei Gyula-interjú

 

Erről esszéregényt lehetne írni – de én biztosan nem fogok. A kortárs magyar irodalom szerintem erős. Talán sosem volt ilyen erős. Rengetegen írnak (ebben az internetnek is megkerülhetetlen a szerepe), s köztük sok a nagyon jó szerző. Az más kérdés, hogy írásaik eljutnak-e az olvasóhoz. Vagy az, hogy kiknek az írásai jutnak el. Magyarországon van két-három kiadó, legfeljebb még egyszer ennyi, ahol érdemes megjelenni. Óriásiak a gondok a folyóirat- és könyvterjesztéssel. Az olvasó pedig eltéved a rengeteg cím között.

Aztán ott vannak az elosztás esetlegességei. Hogy ki, kit, mit, milyen arányban támogat közpénzekből, ha már a sokat emlegetett mecenatúra képtelen fenntartani a kultúrát. Félkomolyan azt szoktam mondani, hogy régen sem volt rosszabb a helyzet, mert Aczél legalább tisztában volt vele, mi az érték.

Az én kis szolnoki perspektívámból például a színházak támogatásával összevetve az irodalomra szánt pénzeket, iszonyatos aránytalanság látszik, bár nyilván a színházak is keveslik a pénzüket, egyébként meg nyilván én vagyok a vadparaszt, mert a fönti összehasonlítás ellentét szításaként is fölfogható a különböző művészeti ágak között. De azért néha halkan belegondoltam, hogy egy színházi féltehetség polgári biztonságot tud magának teremteni, miközben érvényes életműveket létrehozó íróknak nevetségesen megalázó honoráriumot tud fizetni az Eső. De mondjuk más lap is.

Amik nagyon zavarnak, azok a különböző irodalmi klikkek egymásnak feszülései, amelyeket néha ártatlanul, ösztönösen, máskor meg nagyon is kiszámítottan az érdekérvényesítés mozgat. Természetesen. Persze így működött ez mindig Magyarországon, s bizonyára szerte a világban sem történik másként, de utóbbiról nemigen van tapasztatom. Ám az, hogy kevés a pénz az irodalomra, fölerősíti a koncon való marakodást.

Pár éve még azt hittem, hogy a fiatalok között talán oldódik ez szekértáborosdi, megértik, amit talán Zalán Tibor fogalmazott meg valahol ezzel kapcsolatban, hogy az igazság nem az egyik vagy másik oldalon van, még csak nem is középen, hanem hol itt, hol ott. De azt hiszem, tévedtem. Ezek az esztétikai, politikai, illetve egyéb „irodalomszociológia” ellentétek tartósak. S az is lehet, a működés lényegéhez tartoznak.

Mikor örülhetünk új Jenei-kötetnek?

Én most is örülök, mert könyvhétre megjelent egy válogatott és új verseket tartalmazó könyvem (Mintha ugyanaz), valamint a föntebb már emlegetett interjúkötet (Munkák, metaforák). Sőt tavasszal Ferdinandy György jóvoltából, közvetítésével Floridában egy spanyol nyelvű kis füzet (Dónde estaría) is, tizenhárom új versemmel. Egyébként igazán annak örülnék, ha sikerülne jó megjelenési körülményeket biztosítani azoknak az utóbbi három évben írt prózaverseimnek, amelyek közül Ferdinandy is válogatott.

Búcsúzóul verset kérnék tőled, amit szívesen ajándékoznál a Librarius olvasóinak.

Jenei Gyula

Föld

a talaj puha lesz, de nem ragad. a vas fényesen

siklik majd a fekete földbe. kifordítani viszont

nehéz lesz, mert mindig nagyobb darabot

fogok, mint kellene, hogy gyorsabban haladjon

a munka. igazából nem is ásni szeretnék, hanem

túllenni rajta. elmondani, felástam a kertet. az

olyan felnőttes lenne. de apámék féltenének,

hogy megerőltetem magam, sérvet kapok, ilyenek.

csikorog a tavasz, ahogy az ásó kavics- vagy

cserépdarabokat fordít majd ki a földből, s fényes,

kettévágott giliszták tekeregnek nyálasan a nyirkos

göröngyökből, s járataikban megkétszereződik

az idő. lesznek évek, amikor vakondok fenyegetik

a veteményest. apró földdarabok peregnek a friss

túrásokról, s olyankor villát döfök beléjük, de

sosem sikerül leszúrnom egyetlen kis vaksi állatkát,

ám néha azért találok döglött példányokat

a kertben. fogalmam sem lesz, hogy kerülnek ki kis

barlangjaikból fonnyadni, mint kikapált gyomok,

a napra. néha kutyát, macskakölköket temetünk

a földbe. máskor kincs után kutatok. régi

pénzérmékkel is beérném az avar- vagy

kuruckorból. de leginkább fegyvereket szeretnék

találni: pisztolyokat, géppuskákat becsomagolva,

olajozottan, amiket a második nagy háborúban

hagyhattak szét a sebesült orosz és német

katonák. hátha valaki elásta őket. de csak rozsdás

vasdarabok kerülnek majd elő, ám azok egyáltalán

nem tűnnek fegyvermaradványnak. akadnak

a környéken titokzatos dombok is, amiket

kunhalomként emlegetnek, s állítólag fényes

nagyurak temetkeztek azokba valamikor.

a szomszéd településen, nagyapámék házához

közel, ugyancsak lesz egy akácossal borított,

oldalról megnyesett dombocska, amelybe,

a környékbeliek szerint régi király csontjai

hevernek, ki tudja, milyen kincsekkel körülvéve.

mégsem bontják meg a földhalmot a falusiak,

de néhány évtized múlva már nem találom,

eldózerolják, s benzinkutat építenek a helyére.

 

Kórház

a cigány lánynak rövid lesz a haja, a teste

szép és íjas, de a szeme tompa és fénytelen,

ahogy átnéz a kórházi szobákat elválasztó üve-

gen – s egy éjjel, amikor a szívem összevissza

ver majd, a szomszéd kórteremben kigyulladnak

a neonok: nővérek és orvosok sürögnek. kint hold-

fényben úsznak a házak, a kertek, s vonyítanak

a kutyák, de nem fogom hallani, mert másra

figyelek, mert mindent elnyom a lány üvöltése-

torkaszakadása. dobálja magát az ágyon, ahová

lekötözik majd meztelen testét, s egy lepedőt

borítanak rá, amit folytan lemozog, és csöpög

belé az infúzió, és megtelik a szívem vinnyogó

félelemmel, és csak hajnalban alszom el, amikor

bereked a vinnyogás. és másnap csak fekszik

majd a cigány lány mozdulatlan testtel az

ágyon, már nem kiabál, hallgat makacs ajakkal,

s a fehér lepedőben olyan lesz, mint egy tört szemű

fekete angyal. és amikor ezt a verset írom,

már nem emlékszem, hány napig fekszik ott

infúzióra kötve, kiüresedett szemmel, csak hogy

egy reggel riadtan bámulom hűlt helyét, és

találgatom, találgatjuk a szobatársakkal, vajon

átvitték-e másik osztályra vagy meghalt. tizen-

négy éves leszek akkor, két hónapig kórházban

élek, és önszorgalomból naponta sokszor

megmérem a pulzusom. azt mondják, legyek

ágynyugalmas. fel sem kelhetek, csak ha

vécére megyek, és majd vonul a vizitmenet,

tanakodnak ágyam végénél a doktor nénik,

s a főorvos bácsi egyszer megkér, amikor

a szomszéd ágyon egy nálam kicsivel fiatalabb

lányt vizsgál (koedukált kórterem), hogy for-

dítsam el a fejem, s én elpirulva megteszem,

miközben hangosan veri a szívem: milyen

lehet – én istenem – milyen? egy szél-

hámos vallomásai, legyen ez a címe a könyv-

nek, amit majd akkor olvasok. évtizedek múlva

már nem fogok emlékezni belőle semmire,

csak a címére, s hogy elég vaskos. thomas mann

írta, akitől később nem olvasom el a varázs-

hegyet, s ezt röstellni fogom…

fekszem majd a kórházi ágyon, kezemben

a könyv, s fölötte bámulom a fiatal

éjszakás nővér lusta mozdulatait, ahogy láz-

mérőkkel, injekciókkal bíbelődik. és lelassul

az idő, megáll. amikor ezt a verset írom, arra

gondolok, újra kéne olvasnom azt a regényt,

hátha ismerősen magába rántana a cselekmény,

az örvény – s amikor majd fuldokolva felnéznék

a könyvből, látnám, ahogy a kilencedik emeleti

kórházablakon leselkedik be a sötét, de én inkább

a szép éjszakás nővért bámulnám. és akkor

hirtelen megrepedne a csönd, és újra elindulna

az idő, és én mennék vele, és akkor még

azt hinném, lesz beleszólásom, hogy hova.

Megosztás: