Amerikában éppen újra felfedezik Mortensen képeit, aki az elsők között újította meg a fotográfiáról alkotott fogalmainkat.
A Vice magazin idei fotó kiadványában tetemes mennyiségű képet közöl a méltatlanul elfeledett Mortensentől, életéről és műveiről hamarosan monográfia is készül.
Na de ki az a William Mortensen?
Mortensen 1897-ben született, a Utah állambeli Park City-ben, dán bevándorók gyermekeként. Szolgált az első világháborúban, leszerelése után kezdett fotózással foglalkozni: hollywood-i színészekről készített portrékat. 1931-ben stúdiót nyitott William Mortensen School of Photography-néven.
Mortensen képei piktorialista vagy más néven fotószecessziós fotográfiák. A piktorialista fotográfia, olyan irányzat, melynek képviselői szürreális, groteszk képeket hoznak létre, pontosan az ellenkezőjét annak, amit a fotótól várunk. Nem arra törekszenek, hogy a valóságot minél szebben, minél pontosabban ábrázolják, képeik inkább festmény-szerűek, sok esetben nehéz is eldönteni, hogy fotót, festményt, vagy grafikát látunk. A piktoriálista alkotók, a hagyományos, műtermi fotókat művinek, de művészietlennek érezték. Azt gondolták, hogy a hagyományos fotó inkább technika, mint művészet.
Az irányzat alkotóinál jellemző volt a női alakok ábrázolása, és egyben torzítása is. A női alakok jellemzően furcsa kigyó-szerű pózban szerepeltek a képeken. A legismertebb piktorialista alkotó Alfred Stieglitz.
Mortensen képei azonban ennél jóval érdekesebbek: fotói szürreális, groteszk, félelmetes festményeknek hatnak.
Ami még ennél is érdekesebb, hogy Mortensen nem csak furcsa fotókat készített, sztárnak is számított már életében. 1930-ra tonnányi cikke született a fotózásról, egyszerre volt az egyik legismertebb fotós, és a legismertebb fotózásról író.
Larry Lytle, amerikai képzőművész és fotós idén ősszel adja majd ki monográfiáját Mortensen-ről, American Grotesque címmel. A monográfiában Lytle igyekszik összeszedni az összes információt Mortensen életéről és munkáiról, ami nem volt könnyű feladat.
Lytle és a monográfia
Larry Lytle szinte függő viszonyba került Mortensen képeivel,
1980-ban tanulmányi kirándulásként elmentem egy kiállításra, a los angeles-i Barnsdall Park-ba. Két kiállítás futott ott egy időben. Az egyik teremben Lee Mullican, már akkor, életében nagyrabecsült los angeles-i absztrakt festő képei fogadtak, a másik teremben a számomra teljesen ismeretlen William Mortensen fotói voltak kiállítva. Már akkor érdekesnek tartottam, hogy Mullican egy élő, híres, elismert festő, Mortensen, pedig mint kiderült életében nagyon is híres volt, mára azonban elfelejtették.
Lytle-t már ott megérintették Mortensen furcsa fotói, mikor később felvették az egyetemre, újra találkozott Mortensen képeivel, akkor megdöbbenve tapasztalta meg újra mennyire kortárs képeknek tűnnek a fotók, noha a 20. században készültek.
Szinte el sem tudtam dönteni mik ezek, rajzok, grafikák, festmények. Mindegyik, és egyik sem. Később már tudtam, hogy a képeket Mortensen utólagosan módosította.
Életében Mortensen munkáit számtalan negatív kritika érte. Kortársait szinte feldühítette a fotók torz, groteszk, életszerűtlen ábrázolási módja, ördögnek, antikrisztusnak is nevezték különböző kritikákban.
Ma lehetőségünk van más szemszögből megvizsgálni Mortensen műveit: nagyokat csodálkozni, bólogatni a modernségén, de elsősorban visszaemelni ezeket a fotókat a kánonba, az ismertbe, az elismertbe.