Bill Manhoff Bagoly és Cica című komédiáját Pelsőczy Réka rendezésében június 28-án láthatja először a közönség – Jordán Adél (Doris) és Szabó Kimmel Tamás (Felix) szereplésével. Az országos premierre a balatonföldvári Kultkikötő szabadtéri színpadán kerül sor, miközben a darab egy garzonban játszódik…
Okoz az bármilyen nehézséget, hogy pont egy kimondottan lakásban játszódó darabbal kerültök a szabad ég alá? – kérdeztük Szabó Kimmel Tamást.
A lényeget tekintve nincsen különbség. Nyilván színészként érdekes kihívás, hogy pont egy ilyen darabot játszunk olyan környezetben, ahol szél lehet, eső csepeghet, madarak csicseregnek… Sokszor játszottam már szabad téren, de nem volt olyan tapasztalatom, ami generálisan megváltoztatná a színjátszás mikéntjét.(Szabó Kimmel Tamás)
Úgy tudom, Neked eddig „kimaradt” a Kultkikötő…
Balatonföldváron, még soha nem léptem fel, de amit tudok a helyről, az biztató. Ráadásul eredendően magam is somogyi gyerek vagyok, tehát a Balaton a szívemben van! Azért ez ad némi többletet.(Szabó Kimmel Tamás)
Ha a darabról kellene mesélned… – kérdeztük Szabó Kimmel Tamást.
Bagoly és Cica egy író és egy magát modellnek valló lány viharos és kényszerű kapcsolatáról szól, de igazán nem tisztem most elmesélni a történetet. A játékhoz jó alapot teremt, ahogy a viharos találkozás viszonnyá alakul. Tele van jobbnál jobb helyzetekkel, amihez tényleg kell egy olyan színésznő, mint Jordán Adél… meg egy olyan rendező, mint Pelsőczy Réka. Azt gondolom, hogy a nyárhoz és a Balatonhoz is nagyon passzol ez az komédia.
Színházhoz szocializáltaknak nem túl könnyed?
Bár bulvár-komédiaként van definiálva, azt hiszem, sokkal többet mögé lehet „pakolni”, még annál is, mint azt elsőre gondoltuk. Nagyon komoly és mély emberi sorsokat és drámákat lehet a történet mögé felépíteni. És szerintem ettől lesz jó egy vígjáték.
Színészi szempontból nyilván nincs, nem lehet olyan, hogy bulvárkomédia…
Én nem szeretem megúszni a dolgokat, és a felületes könnyű megoldások sem vonzanak. A színfalak mögött, mi színészek úgy véljük, hogy egy vígjáték akkor – és úgy! – igazán jó, ha komoly tragédiák húzódnak a háttérben, és a színész is komolyan veszi a feladatát.
Nem is olyan könnyű a könnyed komédiázás? – kérdeztük Szabó Kimmel Tamást.
Egy vígjátékot jól megcsinálni sokkal rázósabb feladat, mint egy tragédiát. Persze, a Hamlet sem könnyű, de azért egy jó komédiához gyakran több kell; a poénok olyan ritmust, olyan száz százalékos jelenlétet követelnek, ahol fej és szív csak együtt működhet. A blődli nem érdekes, a vígjáték nem tréfadolog.(Szabó Kimmel Tamás)
A szabadtéri közönség mennyire más? Nehezebb elkapni őket, amikor a parti sörök és fröccsök után – további fröccsök és sörök helyett – a színházban találják magukat? – kérdeztük Szabó Kimmel Tamást.
Tapasztalataim szerint a közönséget mindig nehéz megfogni. Meg kell küzdeni a figyelmükért, a tiszteletükért és a szeretetükért. De ugyanaz az előadás is mindig más és más. Felsorolhatatlanul sok tényezőből kerekedik ki a már régóta futó daraboknál is egy-egy este. Hogy kel föl a színész, hogy kelt föl a néző, front van-e éppen, álmos-e a néző, vagy ideges-e színész…. Elképesztően sok olyan tényező létezik, amire nem nagyon van befolyásunk. Éppen ezért izgalmas feladat ebből kihozni a legjobbat. Ez a legizgalmasabb a színpadon, nevezhetnénk harcnak is, de inkább közösségi játék. Játék közben érzékelem és használom is a nézők reakcióit, visszajelzésként tudom használni akár egy poén elmondásakor is. Persze, van olyan – és színészként az az igazi élmény –, amikor minden összecseng, szörfölni lehet a közönség örömhullámain, és közben a közönség is ugyanezt érzi.(Szabó Kimmel Tamás)
A földvári bemutató után mi lesz a darab sorsa? – kérdeztük Szabó Kimmel Tamást.
Július 2-án és 3-án, Budapesten, a belvárosi Színházban mutatjuk be a darabot, aztán Balatonboglárra megyünk, majd augusztusban Szentendrén lesz belőle jó néhány előadás. Szeptembertől a Belvárosi Színház repertoárját erősíti a darab. Természetesen, ahogy az Orlai Produkciós Iroda működését ismerem, bízom benne, hogy az országban sok helyen feltűnik ez az előadás a jövőben.(Szabó Kimmel Tamás)