A Szerk. avatar
2013. november 16. /

Finzi Pasca Társulat: szürrealista akrobataszínház

Amikor álmodunk, képeket látunk és ezek a képek kérdéseket vetnek fel, amelyek aztán az elménkben lebegnek. A produkcióban egyfajta táncos párbeszéd jön létre Dalí és a szürrealizmus világa, valamint aközött, ahogy mi szemléljük az álmainkat – meséli a rendező.

Finzi Pasca

A szürrealizmus nyelvén szól a közönséghez a Finzi Pasca Társulat La Verita című előadása, amelyet Salvador Dalí sokáig elveszettnek hitt óriásvászna inspirált – mondta Daniele Finzi Pasca társulatvezető. A darabot a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában játsszák november 15. és 21. között.

Az akrobatikus színházra épülő produkcióban tizenhárom akrobata, színész, bohóc és énekes látható a színpadon, akikben mind megvan a képesség ahhoz, hogy újra és újra meglepjék a közönséget különböző technikák alkalmazásával

mondta Daniele Finzi Pasca, a darab írója és egyben rendezője.

A produkció központi elemeként szolgáló háttérfüggönyt Salvador Dalí készítette a New York-i Metropolitan Opera Mad Tristan című produkciójához 1944-ben. A rendező Dalí monumentális alkotását ötvözte az álmok világáról alkotott elképzeléseivel; mindehhez pedig a szürrealizmus nyelvét használta.
Mint elmondta: az álmok világa folyton változó, megfoghatatlan.

Amikor álmodunk, képeket látunk és ezek a képek kérdéseket vetnek fel, amelyek aztán az elménkben lebegnek. A produkcióban egyfajta táncos párbeszéd jön létre Dalí és a szürrealizmus világa, valamint aközött, ahogy mi szemléljük az álmainkat

mondta a rendező.

Finzi Pasca
Fotó: Mohai Balázs

A társulatvezető kiemelte: arra törekedett, hogy minden képben legyen valami meglepő, akár innovatív elem, amely új kihívásokat, lehetőségeket teremt az akrobaták számára is.
Az újcirkusz műfajáról szólva a rendező elmondta, hogy néhány évvel ezelőtt a hagyományos cirkuszi akrobatikus elemek beköltöztek a színházba, és „forradalmian új dolog született”. Mint hozzátette, a színház világából érkezett emberként számára az a fontos, hogy olyan színészekkel dolgozzon együtt, akik kiváló akrobatikus képességekkel rendelkeznek, és ne csupán színházi térbe helyezett akrobaták legyenek.

A negyvenes évekbeli New York-i kabarék és spanyol bikaviadalok hangulatát idéző, valamint Dalí életének számos legendás pillanatát is felelevenítő La Verita című előadás nem csupán cirkusz a színházban, hanem akrobatikát, színházi elemeket, táncot és zenét egyaránt alkalmazó látványos produkció.

A társulat a Művészetek Palotájában – ahogy a turné minden állomásán Montrealtól Budapestig – Dalí eredeti képe előtt mutatja be produkcióját. A 9-szer 15 méteres alkotást Dalí annak idején Leonide Massine koreográfussal együttműködve festette.

Dalí sokáig elveszettnek hitt alkotását a New York-i Metropolitan Opera díszletei között fedezték fel, majd egy európai magángyűjtemény vásárolta meg. A festményt évtizedeken keresztül senki nem láthatta. 2010-ben az inkognitójukat máig féltve őrző svájci műgyűjtők Daniele Finzi Pascát keresték fel azzal, hogy műkincsüket egy álom és valóság határán kalandozó színpadi produkció részeként szeretnék látni. Az óriásvászon nemzetközi oltalom alatt áll.

Daniele Finzi Pasca rendezte a Cirque du Soleil legsikeresebb előadását, a bemutató óta több mint három millió nézőt vonzó Corteót, a világhírű kanadai Cirque Éloize legutóbbi három produkcióját, valamint a 2006-os torinói téli olimpia záróünnepségét is. Nemrégiben felkérték a 2014-es Szocsi téli olimpia záró-, valamint a paralimpia nyitóünnepségének rendezésére.

Megosztás: