A háromdimenziós Őznek már nincs helye a kétdimenziós Nyuszival közös kétdimenziós otthonukban. (Harmat György kritikája + videó)
Az animáció legfőbb filmes sajátosságának, előnyének azt szokás tekinteni, hogy művészét nem köti gúzsba a valóság képe, a fantázia áramlása gáttalan. Hozzáteszek egy másikat: a rajzfilm magától értetődően absztrahál, így alkotói mázsás filozófiai, társadalomlélektani súlyokat emelgethetnek oly könnyedén, mint a hópelyhet vagy a tollpihét. Már ha van hozzá tehetségük. Vácz Péternek van. Ráadásul ez nem is maradt észrevétlen: Nyuszi és Őz című munkája február 1-jén elnyerte a Magyar Filmkritikusok Díját – természetesen az animációs kategóriában.
A cím gyerekfilmet sejtet, ám a Nyuszi és Őzben – többek között – az is értékelendő, hogy egyszerre lelheti benne örömét ifjabb és érettebb közönség, legfeljebb az utóbbi mélyebb összefüggéseit látja. A két bájos hős mindenesetre a gyermekrajzok egyszerűségét idézi, s apró kalandjaik egy része is gyerekkaland. Nyuszi feje (enyhén szabálytalan) kör, teste háromszög, a hangja mellett masnija is jelzi, hogy lányka. Az őzfiú feje és teste téglalap, parányi a szarva. Mindkettejük végtagjai pálcikák, vonalak. És mindketten kétdimenziósak. Nyuszi és Őz boldogan élnek, játszadoznak (kétdimenziós) közös házukban és környékén, egészen addig, míg… (És vigyázat, most árulom el a film meglepő drámai fordulatát, túlzás nélkül zseniálisnak nevezhető ötletét. Meg kell tennem, csak így beszélhetek a műről, mely van annyira gazdag, hogy még a „főpoén” ismeretében is élvezhető.)
Egészen addig, míg (két) összeveszésük okozta (két) véletlen következtében Őz át nem változik háromdimenzióssá. A metamorfózis előidézőjével, a bűvös kockával együtt kikerül a síkból, melynek Nyuszi foglya marad. Az „új” Őz rálát eddigi társára, életére. Visszajutni nem tud a síkba. (Nyuszi meg nem tud kiszabadulni onnan.) Mígnem szarva egy óvatlan mozdulatával felsérti a síkot, s most már egy teljes háromdimenziós világ tárul fel előtte. Kivágja Nyuszit a síkból (szó szerint, ollóval), és magával viszi az ő frissen felfedezett világába.
Nem írhatom le a teljes filmet, nem is akarom. A szavak dadognak, ha a kép beszél. Az ifjú Vácz Péter (akinek a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen ez a diplomamunkája) máris mestere az animációnak. Tudja: választott műfajában azt érdemes elmesélni, amit mondatokkal nem lehet. A két és a három dimenzió csodájába (és ellentétébe) nyerünk bepillantást. Átéljük Őz számtalan kísérletét, hogy harmóniát teremtsen régi és új világa között, hogy megtarthassa Nyuszi barátságát. Kétségbeesésében vissza is változna kétdimenzióssá, nem tud. Nyuszi viszont védtelen az ő újonnan kapott közegében.
Gondolt-e rá Vácz Péter, vagy sem, filmjében (alkotótárs: Bertóti Attila) játékosan és kifordítottan ott bujkál a Cantata profana problematikája. Bartóknál öregapó „kilenc szép szál fia” változik szarvassá, itt Őz háromdimenzióssá. „És az ő szarvuk / Ajtón be nem térhet, / Csak betér az völgyekbe.” A háromdimenziós Őznek már nincs helye a kétdimenziós Nyuszival közös kétdimenziós otthonukban. És Vácznál mégis igen! Az eredeti módon nem, de új módon igen!
Késleltetem a végkifejletet. Beszélek a film bájos, pezsgő humoráról. Arról, hogy az erős alapötlet mellé miriádnyi rajzfilmes geg társul. (Csak néhányat említek. A tárgyak a hősökhöz idomulnak: Őz bögréje téglalap alakú, Nyuszi bögréje félkör. Lámpaoltáskor minden negatívba megy át: fekete lesz a háttér, fehérek a körvonalak. A pingponglabda katicabogárrá alakul. Őz szarva beleakad a függönybe, széthúzza, így jön létre a tábla.) És meg kell említenem Vácz társai közül legalább néhányat, ha részesei voltak a magas színvonalú munkának, legyen részük az elismerésben is: Garai Gábor operatőr, Hámori Máté zeneszerző, Czakó Judit vágó, Mórocz Adrienn (Nyuszi hangja), Czupi Dániel (Őz hangja), Fülöp József producer.
Persze vissza kell térnem a végkifejlethez. Animáció esetén különösen nehéz a kritikus dolga. Képekről, hangokról beszél, s neki csak szavai vannak. Annyi mindenről szól a Nyuszi és Őz. Az ismeretlen hívásáról. A felfedezés öröméről. Védettségről és védtelenségről. A felnőtté válásról. A mondandó lényege azonban a végére marad. Nyuszi és Őz megtalálják a megoldást. Átalakítják az otthonukat, az életüket. Nyuszi és környezete megmarad kétdimenziósnak, Őz környezete hozzá hasonul: háromdimenzióssá lesz. Megmentették barátságukat úgy, hogy nem kellett feladniuk magukat: azok lehetnek, amik.
Szeretnék hinni ebben. Mi, a kis állatkák, barátok vagyunk. Semmi nem választhat szét minket, legyünk bár két- vagy háromdimenziósak.
A rendező weboldala:
A film hivatalos weboldala: