Fekete György kemény dióba vágta a fejszéjét: 21. század van,a művészet szabadsága globális igény.
A Műcsarnok függetlenségének megőrzéséért forgattak táncos videoklipet hétfőn a kiállítóhely apszisában és lépcsőjén Fekete György- és Aj Vej-vej-maszkokban a dél-koreai PSY Gangnam Style című, világhírűvé vált számára, és annak Aj Vej-vej kínai ellenzéki képzőművész által újraforgatott verziójára utalva.
A dél-koreai énekes júliusban megjelent, jelenleg éppen 925 millió YouTube-letöltésnél járó klipjéből októberben készített paródiát Aj Vej-vej. A kínai rendőrség által házi őrizetben tartott művész a videón bilinccsel a kezében tűnik fel, akárcsak az őt támogató Anish Kapoor brit-indiai képzőművész saját Gangnam Style-kisfilmjében.
A hétfői budapesti eseményt szervező Kováts Lajos galerista, Muladi Brigitta és Bojár Iván András művészettörténész a forgatás szünetében elmondták: a résztvevők – művészek, múzeumi szakemberek vagy egyszerű civilek – célja, hogy felhívják a figyelmet „a kultúra ellehetetlenítésére és a Műcsarnok tönkretételére”.
„A Műcsarnok egy jól működő, független intézmény volt (…); szeretnénk, ha a művészeké maradna, és nem különböző politikai elképzelések hálójába kerülne” – utalt Kováts Lajos arra a közelmúltbeli kormányhatározatra, amely 2013. január 1-jével a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) tulajdonába adja a Műcsarnok épületét, és az MMA elnökének, Fekete Györgynek egyetértési jogot biztosít az azt működtető Műcsarnok Nonprofit Kft. művészeti tevékenységében.
Mint a szervezők hangsúlyozták, – csakúgy, mint a kormánydöntés ellen már tiltakozó számos szakmai szervezet – ők sem kapcsolódnak semmilyen politikai oldalhoz, éppen ezért szeretnék, hogy a kultúra ne kerüljön különböző politikai erők irányítása alá, ne mondhassa meg senki önhatalmúan, hogy ki magyar művész.
Bojár Iván András kiemelte, a politikának a kultúrában nincs dolga: „amikor volt, mondjuk a kommunizmus alatt, akkor látszott, hogy az igazi érték rendszerint vagy azokban a zárványokban fejlődött, amelyekbe a politika nem tudott benyúlni vagy pedig annak ellenében fogalmazta meg magát. Az akkori hivatalos művészetből alig maradt valami fajsúlyos”.
A művészettörténész szerint az elmúlt 150 évben már a nem hivatalos művészet közegéből indultak ki a meghatározó irányzatok, ahogy például az impresszionizmus az Elutasítottak Szalonjából. Most sem a Szépművészeti Múzeumban bemutatkozott hivatalos kínai művészet a fontos, hanem Aj Vej-vej – fűzte hozzá.
Részt vett a forgatáson Petrányi Zsolt is. Az intézményt 2011-ig vezető művészettörténész elmondta: „a Műcsarnok a nyolcvanas évek óta folyamatosan a nemzetközi művészeti tendenciák meghatározó hazai bemutatóhelye volt, és úgy érzem, a jelenlegi változások következtében ezt a szerepét nem fogja betölteni. Ezt nem magamtól gondolom, hanem a leendő tulajdonos sajtónyilatkozatai alapján” – utalt Fekete György közelmúltbeli megszólalásaira.
Mint a szervezők elárulták, más helyszíneken neves művészekkel, közéleti szereplőkkel vesznek fel további részeket a videokliphez, amelyet néhány nap múlva a YouTube fájlmegosztón is közzétesznek.
Közzétesszük!
Forrás: MTI, fotó: Kallos Bea