A Fotóhónap keretében nagy érdeklődés mellett nyílt meg Berkó Ferenc (1916-2000) fotóművész első európai retrospektív kiállítása a Párizsi Magyar Intézetben. (Venczel Katalin tudósítása)
A világhírű magyar emigráns fotósgenerációhoz (Brassai, Robert Capa, Lucien Hervé, André Kertész, Moholy-Nagy László, Martin Munkácsi) tartozó alkotót színes képein kívül elsősorban fekete-fehér aktképei, híres emberekről készült portréi és alkalmazott (ipari és reklám) felvételei tették világszerte ismertté.
Berkó Ferenc 1916-ban zsidó családban Nagyváradon született. Németországban nevelkedett, ahol művészi fejlődésére nagy hatással volt a Bauhaus-mozgalom geometrikus szemlélete. A harmincas években Londonban, majd Párizsban élt, itt alakította ki a formákra koncentráló, kortalan művészi vízióját, de ekkoriban sokat fotózott Magyarországon is. Felvételei angol, amerikai és francia újságokban (Liliput, Coronet, Photography, The Naturalist, Paris Magazin) jelentek meg. 1938-tól 1947-ig Indiában élt, ahol a brit haderő hivatalos fotósaként és filmeseként dolgozott. Moholy-Nagy László meghívására költözött Chicagóba, ahol az Institut of Design tanára lett, majd Colorádóban, Aspenben telepedett le, ott élt haláláig. Amerikában művészete André Kertész munkásságához hasonlóan szubjektívebb és absztrakt irányt vett, modern városképeiken a hétköznapi részletek esztétikai tartalmat nyernek, s mindketten a színes fotózás úttörőivé váltak.
Berkó Ferenc tárlatával párhuzamosan a Párizsi Magyar Intézet földszinti kiállítóhelyén A valóság dilemmája Magyar kortárs fotó 2.0 címmel négy fiatal fotóművész (Barakonyi Szabolcs, Kasza Gábor, Szabó Dezső, Szilágyi Lenke) dokumentarista jellegű munkái is megtekinthetők a
Forrás: MTI
{jcomments on}