avatar
2011. február 3. /

Három felvétel

Winnetou_17Szép lehet itt lakni.

Ez az ember is szép:

lehet, kicsit elhízott,

de az arca tigrisre emlékeztet.

Lassú mozdulatokkal

söprögeti az autó

tetejéről a leveleket.

Nézi a buszt,

amely áll, és nem akar

becsukódni az ajtaja.

Négyen tisztes távolban,

a búzamezőn állnak,

előre hajolnak,

fölegyenesednek, aztán

megint. Őket várjuk.

Lassan hullámzik

a mező, melegít a nap,

és a rövid hajú indián

– így neveztem el –

magányos, padlásszobás

háza udvarán elgondolkodva

mosolyog azon, amit lát,

és jobb kezét kinyújtva

felejti a levegőben.

 

*

A napernyő halványkék fényt

szűrt az arcukra az első emelet

teraszán, délutánonként.

Mindenki tudta, azért ültek

ki oda, hogy láthassuk:

csupán beszélgetnek, és tényleg

csak ilyenkor: „a kirakatban.”

Mindig megérezték, ha róluk

hallgatunk. Én ezt nem bírtam:

lementem a földszintre,

fölhoztam egy üveg vörösbort

és kivittem a teraszra. A férfi

közelebb húzott az asztalhoz

egy újabb széket. Bárcsak

nem mi lennénk ezek,

itt, mondta a nő egyszer. Ittunk;

nézegettem a kezemen,

ingemen a mennyei, szűrt

fényt. Előbb én jöttem be,

aztán ők. Bent már nem néztek

egymásra, és szó nélkül dolgoztak,

gyakran késő éjszakáig.

Akkoriban ilyennek

képzeltem a svédeket.

 

*

A fiú gyanakodva figyeli az állandóságot:

a kórház melletti kirakat három fejetlen

nőjét ködben, meleg esőben, és végül

hóhullásban. A jobb oldalin zöld hálóing,

fehér nadrágban-zakóban feszít a középső,

málnaszín estélyiben emeli jobb kezét

a harmadik a nyaka felé. Nyilván a fej

nélküli életnek is vannak nyűgei.

Ezt a képet nézegetve olykor elhiszi,

megtanulható az igazi, szenvtelen

figyelem, amivel újból, most már jobban

megismerhető minden. Íme, a fájdalom

egyik neme. Ez itt pedig csupán egy kirakat,

és hozzá egy kínai, aki valami miatt

hónapok óta be se néz a boltjába.

Elmúlik a tél, a tavasz, a nyár,

és itt minden ugyanolyan marad.

Ácsorogni éjjel a konyhában; titkos

betegség fiatalon; aztán valami bál.

Megosztás: