MTI/Szerk. avatar
2016. június 15. /
, , ,

Óriási lemezborító kollekció érkezik Franciaországból a Capa Központba

Total Records – Lemezborítók: fotográfia és zene címmel látható kiállítás csütörtöktől a fővárosi Capa Központban. A számos világhírű fotós 437 munkáját felvonultató tárlat a tavalyi arles-i fesztiválon mutatkozott be, az anyag október elejéig tekinthető meg Budapesten.

Rengeteg fotós a lemezborítók segítségével került be a köztudatba. A művészi munka megjelenése a tasakokon szinte a kezdetektől azt a célt szolgálta, hogy kifejezze a zene hangulatát, vizuálisan párhuzamot állítson vele

– mondta Serge Vincendet, a kiállítás egyik francia kurátora a szerdai sajtóbejáráson.

A kiállításon olyan emblematikus vinylborítók láthatók, mint például a Beatles Abbey Road című lemezéé (a ma már kultikus kép készítője Iain MacMillan volt), de szerepelnek Andy Warhol legtöbbször polaroid alapú alkotásai (Paul Anka, Donna Summer, Aretha Franklin, a Velvet Underground lemezéhez), a Pink Floydhoz kapcsolódó Hipgnosis tervezőgrafikusainak munkái, vagy Jeff Koons, Anton Corbijn, Annie Leibovitz, Robert Mapplethorpe, Helmut Newton, Larry Clark képei.

Andy Warhol egyik emblematikus műve, a Rolling Stones Sticky Fingers című lemezéhez készült borító, amely egy férfi ágyékát ábrázolja, a tárlat Az erotika évei című részében található. A sokkoló és nem egyszer cenzúrázott lemezborítóra példa John Lennon és Yoko Ono Two Virgins című albumán a két művészt meztelenül ábrázoló fotó, amelyet megjelenésekor barna tasakkal takartak le a boltokban. A brit David Bailey szintén a Stones több lemezéhez mellékelte a fotókat, az amerikai Richard Avedon fekete-fehér portréi láthatón a Simon & Garfunkel, Barbra Streisand lemezein.

A tárlaton szereplő lemezborítókon szinte valamennyi fotográfiai stílus megtalálható, köztük természetesen elsősorban a portré, de igen gyakori például a tájkép is.

A bakelitborítók 30-szor 30 centis négyzetei új távlatokat nyitottak, az ötvenes években sokan úgy gondolták, eljött a pillanat, hogy megmutassák képességeiket. Ez időnként teljes dekadenciához vezetett, de ez csak ritkán fordult elő, a tasakokon látható képekre az a jellemző, hogy szervesen illeszkednek a zene által sugallt életérzésbe

– mesélte Serge Vincendet, aki Antoine de Beaupréval és Sam Stourdzéval nemcsak a tárlat kurátora, hanem gyűjtő is, a kiállított lemezek jelentős részének tulajdonosa. A kiállítás magyar társkurátora Csizek Gabriella, a Mai Manó Ház művészeti munkatársa.

A kurátorok nemzetiségével magyarázható, hogy a kiállított borítók között számos francia alkotó munkája szerepel. Közöttük van Jean-Baptiste Mondino, akihez például Björk Debut vagy Prince Lovesexy című lemezének fotói fűződnek, Jean-Paul Goude Grace Jones lemezeit illusztrálta a mozgásra épülő fotókkal, Lucien Clegue pedig hangszerük társaságában örökített meg francia alkotókat. Látható a magyar származású Brassai fotója, amely Rickie Lee Jones Pirates című lemezéhez készült,

A tárlat anyaga azt is megmutatja, milyen utóélete lehet egy-egy borítónak. Elvis Presley első, 1956-ban megjelent albumának betűtípusát és színeit használta később a punk egyik alapvetése, a Clash London Calling című 1979-es lemezéhez, Frank Zappa a Beatles Bors őrmesterét figurázta ki We Are Only In It For The Money című albumán, az említett Abbey Road című Beatles-lemez mintájára készült Red Hot Chili Peppers EP borítófotóján pedig utóbbi zenekar tagjai meztelenül kelnek át a híres zebrán, zoknival péniszükön.

Komoly anyag mutatja be a tárlaton a legendás dzsesszkiadók (Blue Note, ECM, ESP) jellegzetes borítóit, köztük Frank Wolff fekete-fehér képeit, amelyeket a Blue Note számára készített.

A vizualitás nagyon fontos a gyűjtő számára, a letöltéssel elérhető zene pedig sajnos megöli a borítókat. Olyat mindenesetre nem tapasztaltam, hogy rossz zenéhez jó borító készült volna

– mondta Serge Vincendet.

A Total Records – Lemezborítók: fotográfia és zene című kiállítás október 2-ig látható a Nagymező utcai Capa Központban.

 

Megosztás: