Síkok helyett térbeli formák. Erdős-dombos őszi táj helyett génmanipuláció. Vászon helyett az emberi test. Ezekkel az eszközökkel, témákkal és alkotófelületekkel dolgoznak a testfestők! Vadócz Edinától megtudtuk, miről szól (és miről nem), mit is jelent (és mit nem) a művészetük.
Hogyan kezdődött a testfestői karriered? Úgy tudom, a pároddal dolgozol együtt, és a Kreatív Sminkműhelyben is vannak alkotótársaid.
Kozmetikusként végeztem, de korán belecsöppentem a sminkelésbe, és rögtön a smink lett az az irány, ami azóta is meghatározza az életemet. Amin B. Ildikóval egy cégnél ismerkedtem meg, ahol együtt dolgoztunk, vele együtt hoztuk létre a Kreatív Sminkműhelyt, ahol azt csinálhatunk, amit akarunk: dolgozunk is, tanítunk is. 5-6 éve kezdtünk el érdeklődni a testfestés iránt, kijártunk az ausztriai nemzetközi verseny workshopjaira tanulni, és tavalyelőtt el is indultunk versenyzőként. Szerencsés fordulat volt, hogy 2013-ban meg is nyertük ezt a versenyt. A Kreatív Sminkműhelyen belül a férjem, Vadócz Balázs tanítja a testfestést: ő professzionális szinten alkot, az Iparművészetin végzett, és 15 éve tetovál is. Ez a tapasztalat hatalmas pluszt ad: a test térben látása, annak az ismerete, hogy hogyan forgatható három dimenzióban, hogy a kar hogyan kötődik a törzshöz, nagyon fontos része a testfestésnek, hiszen egy teljes testre kiterjedő kompozíciót kell felépíteni. Hiába van nagyon erősen megfestve a mellkas vagy a hát, ha nincs összekötve a karral, a lábbal, a sminkkel az arcon, akkor nem működik. Balázsnak nagyon sokat segített ebben a tetoválói múltja.
Világszínvonalú versenyeken vesztek részt: a minden évben Ausztriában megrendezett World Bodypainting Festivalon tavaly első helyezést értetek el az Open kategóriában, idén pedig negyedikek lettetek. Hogyan készültök fel egy versenyre, hogyan zajlik a tervezés?
Minden versenyhez tartozik egy kiírás: megadják azt a témát, amiből fel kell készülni. A tavalyi téma a PlanetFood volt: bár születtek gyönyörű alkotások, sokan szó szerint értelmezték a feladatot, mi viszont nem akartuk annyival elintézni, hogy ételeket festünk fel a modell testére. Így jutottunk el a génmanipuláció témájához: úgy éreztük, hogy az ételek terén ennek van aktualitása.
A génmanipulációtól pedig egyenes út vezetett a táplálékláncig, a vízből kiinduló élethez kapcsolódó motívumokig.
Ezért kerültek a hínárszerű növények, halak képei, a génspirál mintája a testre. A tervezés hosszú folyamat, mindig van előtte egy munkaigényes gyűjtés, ekkor találjuk ki, hogy milyen szimbólumokat szeretnénk használni. Kialakult az a szokásunk, hogy meghagyunk valamit a munkafolyamat végére, amit csak a verseny helyszínén találunk ki: az utolsó simítást az alkotás megkoronázásaként improvizáljuk. Abban a kategóriában, amiben indultunk, lehet ragasztani az arcra vagy a test bármely részére különböző ráépítéseket. Ez volt még egy hosszabb folyamat: a bőr pikkelyes érzetének megteremtése, illetve a ruha a megtervezése. A helyszínen hat és fél óránk volt a tervet megfesteni, és Ildivel mind a ketten végig dolgoztunk.
Az idén a Pop Art volt a téma, amit mindenki gyűlölt. Voltak olyan kategóriák, például az airbrush, ahol a versenyzők nem is törődtek vele. Minket nagyon lepontozott a zsűri a téma miatt, pedig a mi ötletünk pont nagyon jól köthető volt a Pop Arthoz. Még festéstechnikailag is, mert a montázs és a flekkes festés, amivel dolgoztunk (hogy a színek nincsenek összemosva, hanem flekkekben, egymástól elkülönülve adnak ki egy mintát), nagyon szorosan kötődik a Pop Arthoz. Balázs még egy Warhol-képet is felfestett a hátra, tehát ennél Pop Art-osabb már nem is lehetett volna a festésünk. Ha reálisan pontoznak, talán jobb eredményt is elérhettünk volna.
Mi volt az idei versenyen az elméleti koncepciótok?
A nőt próbáltuk megjeleníteni azokkal a kommersz, hétköznapi szimbólumokkal, amik az eladhatóság, a reklám szintjén működnek: a rúzs, a gyémánt, a tűsarkú… Ezek voltak felfestve a testre szimbólumokként. Így a festés a Pop Art üzenetét is hordozta, és technikailag is kapcsolódott hozzá. Rengetegen használták a Lichtenstein-pöttyözést és a képregényekből kivett feliratokat, ez volt szerintem a legkézenfekvőbb megoldás (ahogy a PlanetFoodnál is rengeteg muffint festettek). A mi tanulóink közül Marcsó-Bene Barbaráék is ezeket a motívumokat használták, de Kalocsai mintákkal ötvözték, így értelmezték át és tették kortárssá a Pop Artot. Én jobban szeretem az olyan versenykiírásokat, amikor a téma van megadva, és te találhatod ki, hogy milyen stílusban fested meg. Sokkal jobban meg van kötve a kezed, ha megadják a Pop Artot, mint kategóriát, és a témát kell kitalálni egy adott stíluson belül.
Hogyan választotok modellt?
A testfestő modelleknek hihetetlen teherbírással megáldottnak kell lenniük, mivel nem ülhetnek le, végig kell állniuk az egész eseményt. Tapasztalatunk szerint a táncosok sokkal inkább képesek erre, mint a modellek. És az alakjuk is nagyon szép: vékonyak, de nagyon izmosak is, feszes a bőrük, és különösen formásak. Az idei modellünk, Paulovics Adrienn is táncos, és tökéletes volt. A tavalyi modellünk Dénes Zsuzsi volt, vele is nagyon meg voltunk elégedve, itthon pedig Móri Katával szoktunk dolgozni, aki szintén nagyon jó. A versenyeken egyébként arra kell nagyon odafigyelni, hogy a modell mindig igyon, meg egyen is egy kicsit. Miután végigállták a festéshez szükséges 5-7 órát, utána még jön egy zsűrizés, egy színpadi bemutató, kezdődnek a fotózások… Akkor kell igazán toppon lenniük. Azok a modellek, akik ebben jók, nagyon exhibicionisták, és mindezt nagyon élvezik.
Olyan, mintha más emberré válnának, amikor rájuk kerül a festés. Igazi flashként élik meg, hogy meztelenek, de valójában mégsem azok. Teljesen átszellemülnek.
Én nehezen tudom elképzelni, hogy ez milyen érzés lehet, mert én inkább a színfalak mögött vagyok elememben, a háttérbe húzódva szeretek dolgozni.
A táncosok mellett egy másik művészeti ág képviselőivel, fotósokkal is dolgoztok együtt. Van saját, bejáratott fotósotok, aki mindenhova elkísér benneteket?
Nem szoktunk magunkkal fotóst vinni a versenyekre, mert csoportosan utazunk a Kreatív Sminkműhely klubbal, és a társaságból mindig van valaki, aki szívesen fotózik. Itthon viszont van egy állandó fotósunk, akivel kitűnően tudunk együtt dolgozni. A testfestés fotózása nem egyszerű feladat. Nagyon fontos, hogy a modell hogyan fordul, minden attól függ, hogy a koncepció hogyan állt össze a testen. Nem mindegy, hogy mit takar ki a testéből, fontos a pózok kialakítása (a táncosoknál ez egy-két instrukció után ösztönösen jön, gyönyörűen, harmonikusan használják a testüket). Az itthoni állandó fotósunk, Cselényi-Szabó András ezt nagyon érzi. És az utómunkához is nagyon ért, ami szintén fontos.
Mivel hagyományos festővásznak helyett számotokra a meztelen testek jelentik az alkotófelületet, előfordul, hogy a kész művekről készült fotók publikálásakor problémák merülnek föl, egyesek például pornográf tartalomnak minősítik őket. Úgy tudom, nemrég a World Bodypainting Festival oldalát is letiltotta egy ideig a Facebook. Nektek kellett már szembenéznetek ilyen típusú nehézségekkel?
A mi Facebook-oldalunkon még nem merült fel ilyen probléma, de az ismerőseink között van olyan, akit megrágalmaztak és töröltek. Az idei versenyen erősen jelen volt ez a probléma, érződött a reakcióra való igény: mindenki olyan feliratos pólóban rohangált, ami azt hirdette, hogy a testfestés művészet, és nem pornó. A kinti cégeket, akár a festékforgalmazókat, akár magukat az újságokat, akik a testfestéssel foglalkoznak, nagyon erősen érinti ez a dolog. Sok tartalmat törölnek, és mi értetlenül állunk ez előtt. Egyébként nagyon érdekes, hogy idén sok testfestés is egyértelműen reflektált erre a szituációra. Többen festették meg a Facebook-logót valamilyen negatív értelemben a Pop Art kapcsán. Volt egy egész napos konferencia is, ami a testfestésről szólt, és ott egy amerikai marketinges pont erről beszélt az előadásában. Olyan területeken, ahol ez egy komolyabb üzlet, mint Magyarországon, ahol üzletpolitikai következménye lehet, ha például egy festékforgalmazó cégnek az oldalát törlik, ez nagyon súlyos problémának számít.
Törekedtek arra, hogy széles körökben elfogadottá váljon a művészetetek, hogy a testfestés esetleg bekerüljön a mainstreambe?
Ildivel minden megjelenésünkben egy extrémebb vonalat képviselünk. Bármikor nagybemutatónk van, mindig elvisszük egy bizarr irányba a sminket, és ilyenkor belevisszük a testfestést is. Annak, hogy a testfestés bekerüljön a mainstreambe, nincs sok realitása, de szeretnénk egy kicsit formálni az emberek ízlését:
lépjünk már túl azon Magyarországon, hogy a divatbemutatók kizárólag a füstös szemről szólhatnak!
Tudni kell továbbgondolni a dolgokat, művészi igénnyel kell fellépni. Amit mi tanítunk, és amit mi festünk, az a nyugat-európai vonulatot követi. Magyarország ezen a téren is megragadt a 80-as, 90-es években. Egy bemutatón az a lényeg, hogy minél több strasszkő legyen felragasztva a modell arcára, nincs a smink mögött semmi tartalom. Technikailag nagyon erősek a magyar sminkesek, de a versenyeken ez nem igazán jelenik meg.
A szexualitást hogyan használjátok? Elképzelhető olyan testfestés, amiben az erotika nem játszik szerepet?
A test erotikus oldala mindig játszik valamilyen szerepet. De ahogyan egy művészi aktképet is meg lehet különböztetni egy pornóképtől, a testfestés is elkülönül a pornográfiától. A testfestés a szép test ünneplését is magába foglalja. Egy szép női testnek (és egyébként vannak férfimodellek is, akik szintén szép testűek!) mindig van szexualitása. Sőt, nem csak a testfestésnek, a sminknek is van erotikus oldala.
Párosul-e a munkád valamiféle test-kultusszal? A testi létformának, a testtudatosságnak van-e kitüntetett szerepe a magánéletedben? Jógázol például?
Pilatesre járok, de nem vagyok fanatikus. Ami nekem a szépítéssel kapcsolatban nagyon fontos, az az, hogy az alapok is szépek legyenek. Minél szebb a bőr, az arc, annál könnyebb tökéleteset alkotni rá. De szeretem rendbe tenni a hibákat. A sminket, a kozmetikát afféle holisztikus módon fogom fel, a modelljeinknél is igyekszem arra törekedni, hogy natúran is szépek legyenek. Nem elég valakire felkenni a vakolatot, az sem mindegy, hogy mi van alatta.
Mit kell tennem, ha annyira megtetszett a munkátok, hogy én is testfestő akarok lenni?
A Kreatív Sminkműhely egy modulrendszer alapján működik: ha valaki még sosem sminkelt, jelentkezhet egy három hónapos képzésre, ahol nagyon erős technikai alaptudásra tehet szert. Innen pedig sokfelé lehet továbblépni. Van, aki a lágyabb vonalat képviseli, a beauty-sminkeknél marad, mert mondjuk esküvőzni szeretne. Van, akit a divatbemutatók érdekelnek, van, akit az artisztikus smink, ami az arcon alkalmazott testfestékek révén a testfestéssel is összekapcsolódik. Van, aki az extrém fashion-sminkeket választja. Ezek mind külön modulok, és ezektől teljesen függetlenül létezik a testfestés kurzusunk. Ahhoz nem kell tudni sminkelni, hogy valaki testfestéssel foglalkozzon, ugyanakkor nem hátrány, ha be tudja fejezni az alkotását egy szép sminkkel. És akkor még ott van a maszk is: a maszkosoknak sem kell tudni sminkelni, az ott tanító tanárok sem sminkesek, hanem maszkosok – méghozzá a szakma legjobbjai.