Menyasszonyi fátyolban és leopárdpöttyös tangában a kétméteres fréfi sportoló

Szokatlan ruhaneműkkel, menyasszonyi fátyollal és tangával öltöztette fel a dél-olaszországi Reggio di Calabria régészeti múzeumában őrzött, hányatott és vitatott sorsú, Olaszország legszebb régészeti leletei közé tartozó riacei bronzszobrokat Gerald Bruneau francia fotóművész.

Fehér menyasszonyi fátyollal, leopárdpöttyös tangában és neon-lila stólával a nyakukon fényképezte le a két méter magas férfisportolókat vagy isteneket ábrázoló ógörög remekművet Bruneau, aki Andy Warhol amerikai művész tanítványaként is ismert.

A fotók tavaly decemberben készültek a szobroknak épített új Reggio di Calabria-i régészeti múzeum megnyitásakor, a felvételek azonban csak most váltak ismertté, miután a Dagospia olasz politikai bulvárhonlap közölte őket.

Simonetta Bonomia, a Reggio di Calabria-i tartományi régészeti felügyelőség vezetője elmondta, hogy a botrányos fotók engedély nélkül készültek, s bár az őrség annak idején közbelépett, hogy megakadályozza a „szörnyűséges” felvételek elkészültét, a fotósnak így is sikerült készítenie néhány fotót.

A Olaszország legszebb régészeti leletei közé tartozó szobrok kiállítási helyszínét heves vita kíséri. Újra és újra felmerül, hogy az olasz csizma nehezen megközelíthető hegyéről, Reggio di Calabriából egy frekventáltabb városba kellene költöztetni őket, sőt világkörüli útra kellene küldeni őket „mint az itáliai szépség szimbólumát”.

A páratlan ókori bronzszobrokat 1972-ben találták meg a calabriai Riace tengerpartján, a víz alatt, fellelésük óta csak egyszer hagyták el Reggio di Calabriát.

A Krisztus előtti 5. századi szobrok restaurálása 23 éven át tartott, 2009-től majdnem négy évig egy folyosón hevertek, amíg tavaly el nem készült a dél-olasz város régészeti múzeuma. A több mint 300 millió euróba (90 milliárd forintba) került épületnek azonban csak egy termét nyitották meg eddig: azt, amelyben a szobrokat állították ki.

A múzeum adatai szerint évente alig 30 ezren látogatnak el az olaszországi idegenforgalmi útvonalaktól távol fekvő Reggio de Calabriába az ókori remekművekhez.

Vittorio Sgarbi olasz művészettörténész, a 2015-ös milánói világkiállítás „szépművészeti nagykövete” azt szorgalmazta, hogy a riacei szobrokat jövőre a milánói expón állítsák ki.

Az egyetemes kulturális világörökség részeiről van szó. Így legalább végre látná is a riacei szobrokat valaki!

– hangoztatta Sgarbi.

 

Megosztás: