Ismeretlen Tennessee Williams-mű került elő: Megjelent a drámaíró korai, természetfeletti rádiójátéka
Tennessee Williams a 20. század egyik legsikeresebb drámaírójaként vonult be a történelembe, olyan remekművekkel, mint A vágy villamosa vagy a Macska a forró bádogtetőn. Most azonban egy eddig kiadatlan darabja látott napvilágot: a The Strangers (Idegenek) című misztikus rádiójáték, amelyet még „Tomként”, pályája legelején írt, és amely most a Strand irodalmi folyóiratban jelent meg először.
Évekkel azelőtt, hogy a Broadway koronázatlan királyává vált volna, az aspiráns író – akit akkor még mindenki csak Tomként ismert – rövid rádiójátékok sorozatával próbált áttörést elérni. E korszak egyik gyümölcse a The Strangers, egy kísérteties történet, amely Andrews Gulli, a Strand főszerkesztője szerint „jelentős lelet” a Williams korai éveit és missouri gyökereit kutató szakemberek számára.
Vihar, sötétség és kísértő emlékek
A darab a klasszikus rádiós horror minden elemét felvonultatja. Andrew Gulli így jellemzi a művet:
„Vihar, vonító szél, árnyékok, egy tenger fölé magasodó ház, pislákoló gyertyák, titokzatos léptek a lépcsőn, kísérteties lények… és az írói eszközök korai csírái, amelyekhez Williams későbbi leghíresebb műveiben is visszatért: az elszigeteltség, a félelem, a képzelet és a valóság közötti szürkezónák, valamint az emlékek és a lakók belső rettegései által kísértett ház.”
A The Strangers soha nem jutott el a Broadway-ig. Úgy tudni, mindössze egyetlen alkalommal hangzott el 1938-ban egy iowai vidéki rádióállomáson, a rövid életű Little Theater of the Air (A levegő kisszínháza) sorozat részeként. Williams ekkoriban az Iowai Egyetemen tanult angol szakon, és a darab egy kurzusfeladat részeként született.
Gótikus rejtély a New England-i parton
A cselekmény egy idős házaspár és vénlány vendégük körül forog egy viharos éjszakán a New England-i tengerparton. A közeli világítótorony pásztázó fénye csak pillanatokra töri meg a sötétséget, amelyben természetfeletti lények, az „idegenek” jelenléte érezhető.
John Bak, a Wits University és a lotharingiai egyetem irodalomprofesszora a Strand számára készített elemzésében kifejti, hogy a baljóslatú események sorozata kétségek között hagyja a hallgatót: vajon a lények „az okkultizmus materializációi, vagy a szereplők megbomló elméjének kivetülései”.
Bak szerint ez a bizonytalanság teszi igazán fontossá a művet:
„Mint sok korai kísérlete, a The Strangers az elszigeteltség, a félelem, a pszichológiai kétértelműség és a karakterek lehetséges mentális összeomlásának ábrázolásával többet tesz egy feltörekvő művész bemutatásánál: előrevetíti mindazon témákat, amelyek Tennessee Williams legmaradandóbb műveit definiálták.”
Úton a világhír felé
Tom Mitchell, Williams életrajzírója szerint a darab kiváló példája a szerző „furcsa történeteinek”, amelyek a szellemhistóriák, az egzotikus misztériumok és a tudományos-fantasztikum határán mozognak.
„Ez egy meglehetősen standard rémtörténet, de szórakoztató és kísérteties, és még szórakoztatóbb, ha hangosan olvassák fel” – tette hozzá.
Abban az időben, amikor a mű született, Williams még sikertelenül próbált munkát kapni az állami fenntartású színházaknál vagy a rádióban. Ez a kudarc azonban szerencsésnek bizonyult mind az ő, mind az amerikai drámairodalom számára: Tom Williams éppen úton volt afelé, hogy Tennessee Williamssé váljon.
Nem ez az első eset, hogy Andrew Gulli korábban ismeretlen Williams-kéziratra bukkan: 2021-ben a Harvard Egyetem archívumában talált rá a szerző 1952-es, The Summer Woman (A nyári asszony) című novellájára. Az 1983-ban, 71 évesen elhunyt író hagyatéka úgy tűnik, még negyven évvel halála után is képes meglepni az irodalmi közvéleményt.





