Szűcs Attila: Complementary Love – A Digitális Zaj és a Kép-Hiba Művészete
2025. december 3-án, szerdán 18 órakor nyílik A Deák Erika Galériában Szűcs Attila legújabb kiállítása, Complementary Love címmel. A tárlat a színek és formák dinamikus játékán keresztül vizsgálja a szeretet, az identitás és a digitális világ határait. A kiállítást Hornyik Sándor művészettörténész, az MTA doktora nyitja meg, és a tárlat 2025. december 4-től egészen 2026. január 30-ig látogatható, szerdától péntekig, 12:00 és 18:00 között.
A Kiállítás Alapötlete: Vincent van Gogh Hatása
A kiállítás címadó festményének alapötletét Vincent van Gogh testvéréhez írt híres levele adta, melyben a művész így fogalmazott:
„Mindig abban reménykedem, hogy két szerelmes szerelmét két komplementer szín összepárosításán keresztül is kifejezhetem – színekkel, amelyek egymással házasságot kötnek…”.
Van Gogh ezen gondolata nem csupán a kiállítás színes alapját képezi, hanem azt a dualizmust is, ami Szűcs Attila festészetének egyik központi elemévé vált. A komplementer színek és az egymással vibráló feszültség teremtése egyaránt utal a harmóniára, vagy annak elérhetetlenségére, miközben a festő az emberek és a világ közötti összefonódás, illetve eltávolodás kérdéseit feszegeti.
A Digitális Zaj Mint A Jelenlét Tükröződése
A Complementary Love című festményen egy intim csókjelenetet találunk, melyet a digitális zaj és hibák zöld és piros sávjai zavarják meg. A festmény egy pillanatot ábrázol, amelyet egy sérült adatfájl vagy egy mediális közvetítő eszközön keresztül érzékelünk. Ez a kép-hiba nem csupán esztétikai elem, hanem Szűcs Attila azon törekvését is tükrözi, hogy a digitális világ és annak rendellenességei, az eltűnő emlékek és identitások múlandósága is megjelenjenek a vásznon.
A festő művészete a töredékes valóság ábrázolására helyezi a hangsúlyt. A művein feltűnő, elmosódott, szinte eltűnő alakok – mint egy énekesnő figurája vagy Bergman híres portréja – a digitális világban való lebegés érzését keltik.
Ezek a figurák mintha elvesznének az éterben, vagy éppen pixelesen elmosódnának, mielőtt végleg eltűnnének. Ezt a fajta elmosódást és a technológiai közvetítésekkel kapcsolatos kérdéseket Szűcs a mozi világából meríti, különösen David Lynch és Ingmar Bergman szürreális atmoszféráit idézve.
Monumentális Művek és Rejtélyes Képalkotás
A kiállítás egy másik figyelemre méltó alkotása az Escape című monumentális festmény, amely első ránézésre egy pasztellszínekben úszó tájképet ábrázol. Azonban közelebbről szemlélve a mű inkább kísérteties hatást kelt: a festményen emberek csoportja menekül a digitális világba vagy éppen onnan, miközben a táj a látómezőn túlra tereli őket.
Ez a mű, mint ahogy a kiállítás többi alkotása is, titkokkal és feszültségekkel van tele. A képek látszólag nyugodt pillanatai, mint például egy zsebbe nyúló kéz vagy egy függöny mögött várakozó rejtélyes nőalak, a térből és időből kiszakított pillanatokat idéznek, amelyek egyszerre vonzóak és megfoghatatlanok.
A Digitális és Analóg Közötti Határ
Szűcs Attila legújabb festményei nemcsak a klasszikus festészet nyelvén szólnak, hanem a kortárs világunk legégetőbb kérdéseit is érintik. A festő a digitális és az analóg, a jelenlét és eltűnés, az emberi és technológiai közvetítés közötti feszültségeket vizsgálja, és arra keres válaszokat, hogy hogyan formálja a technológia és a digitális világ a társadalmat, az identitást és a művészetet. A kiállításon szereplő művek az emberi jelenlét, az emlékezet, a változás és a technológia határvonalain kérdőjelezik meg a világunkat.
A Kiállítás Megtekintése
A Complementary Love kiállítás 2025. december 4-től 2026. január 30-ig tekinthető meg, szerdától péntekig, 12:00 és 18:00 óra között a Deák Erika Galériában. A tárlat, amely Szűcs Attila legújabb festői világát mutatja be, nemcsak a művészeti közösség, hanem minden érdeklődő számára lehetőséget ad arra, hogy egy újfajta, digitális és analóg határokat feszegető művészeti élményben részesüljön.





