Elhunyt D’Angelo, a neo-soul úttörője – a műfaj királya 51 éves volt
Gyászol a zenei világ: 51 éves korában elhunyt D’Angelo, polgári nevén Michael Eugene Archer, a Grammy-díjas R&B énekes, aki forradalmasította a soul zenét és új irányt adott a kilencvenes évek végének hangzásvilágának. A hírt családja erősítette meg a Variety-nek, közölve, hogy a zenész kedden reggel, New York-i otthonában hunyt el, miután hosszú ideje hasnyálmirigyrákkal küzdött.
Egy korszak hangja
„Családunk fénylő csillaga kialudt számunkra ezen a világon. Hosszú és bátor harc után Michael D’Angelo Archer, akit a világ D’Angelo néven ismert és szeretett, elhagyta ezt az életet” – írta a család közleményében. – „Megtört szívvel gyászoljuk őt, de örökké hálásak vagyunk azért az örökségért, amit hátrahagyott: a mélyen megérintő zenéért. Kérjük, tartsák tiszteletben a magánéletünket, és velünk együtt ünnepeljék az ének ajándékát, amit a világnak adott.”
D’Angelo 1995-ben robbant be a zenei életbe Brown Sugar című debütáló albumával, amely klasszikus R&B-t kevert a hiphop ritmusával, és azonnal toplistás sikert aratott a Lady című dallal. Öt évvel későbbi albuma, a Voodoo (2000) a neo-soul műfaj egyik alapkövévé vált, amelyen keresztül D’Angelo a kortárs fekete zene egyik meghatározó hangjává nőtte ki magát.
A titokzatos zseni
D’Angelo ugyanannyira volt befolyásos, mint amennyire rejtélyes. A Voodoo után tizennégy évre eltűnt a reflektorfényből, majd 2014 végén tért vissza utolsó lemezével, a Black Messiah-val. Munkássága során négy Grammy-díjat nyert, köztük a legjobb R&B albumért (Voodoo – 2001, Black Messiah – 2016), valamint a legjobb R&B dalért (Really Love – 2016). A Untitled (How Does It Feel) című szám videóklipje – amelyben az énekes meztelenül áll fekete háttér előtt – a 2000-es évek elején nemzetközi szexszimbólummá tette.
Gyermekkora és zenei gyökerei
Michael Eugene Archer 1974-ben született Richmondban, Virginiában. Már háromévesen zongorázott, apja pünkösdista lelkész volt, ő pedig a templomi zenén keresztül tanulta meg a hangszerelés és improvizáció alapjait. Tinédzserként több helyi zenekarban játszott, majd 19 évesen, 1993-ban szerződést kapott az EMI kiadótól. Egy évvel később robbant be az U Will Know című dallal, amelyet olyan előadókkal közösen készített, mint Usher, R. Kelly, Boyz II Men és Raphael Saadiq.
A hírnév ára
A Brown Sugar sikere után D’Angelo hosszú időre elhallgatott: írói válsággal és a hírnév nyomásával küzdött, gyakran visszavonult a nyilvánosságtól. Ez a belső vívódás azonban mindig tükröződött zenéjében: a szenvedély, a spiritualitás és az őszinte érzelem keveredett nála egyedülálló módon.
A zenei világ gyásza
D’Angelo három gyermeket hagyott hátra. Első fia édesanyja, a soulénekes Angie Stone, idén év elején hunyt el autóbalesetben, 63 éves korában.
A hír bejelentése után zenésztársak és követők százai emlékeztek rá az interneten. Bootsy Collins a közösségi médiában azt írta: „Elvesztettünk egy barátot, egy teremtőt, egy legendát.” Doja Cat szerint D’Angelo „a lélek valódi hangja, inspiráció a jelen és a jövő művészeinek számára”.
Jill Scott, a neo-soul egyik királynője így búcsúzott: „Sosem találkoztam vele, de szeretem és tisztelem. Ez a veszteség FÁJ. Zseni volt. Nyugodj békében.”
Tyler, the Creator hosszú posztban emlékezett vissza: „Kilencedik születésnapomra kaptam meg a Voodoo-t. Nem értettem, hogyan lehet valaki ennyire egyszerű, mégis ennyire zseniális. Ő formálta a zenei DNS-emet.”
A Red Hot Chili Peppers basszusgitárosa, Flea így írt: „Senki nem volt funkybb az elmúlt 30 évben. Nem ismertem személyesen, de a zenéje előtt térdre borulok.”
Missy Elliott is részvétét fejezte ki, külön kiemelve D’Angelo fiát, aki idén mindkét szülőjét elvesztette: „Küldjünk imát a fiáért – senkinek sem szabad ennyi fájdalmat átélnie.”
Nile Rodgers, a legendás producer pedig felidézte, amikor először hallotta D’Angelo demóit: „Azt mondtam neki: Tedd ki, tökéletes! És az is volt. A zsenialitás már akkor benne volt minden hangban.”
Örökség, ami örökké szól
D’Angelo neve összeforrt a neo-soul műfajával. Zenéje hidat képezett a múlt és a jövő között, a klasszikus soul és a modern R&B között. Hangja, ritmusérzéke és spirituális mélysége megváltoztatta a kortárs fekete zene történetét.
Ahogy Flea írta: „Szállj szabadon az angyalokkal, D’Angelo. Zenéd örökké velünk marad.”





