Előkerült Jack Kerouac elveszett kézirata – egy maffiafőnök iratai között bukkantak a „beatnemzedék Szent Gráljára”
Egy „elveszett fejezet” a Úton legendájából
Egy eddig ismeretlen, rendkívül jelentős Jack Kerouac-novella került elő, amelyet a szakértők „az Úton saga elveszett fejezetének” neveznek. A kézirat több mint negyven évig rejtőzött egy meggyilkolt maffiafőnök, Paul Castellano iratai között. A kétoldalas, gépelt, zöld tintával aláírt írás címe The Holy, Beat, and Crazy Next Thing („A szent, a beat és a következő őrület”), és 1957. április 15-ére van datálva – mindössze öt hónappal azelőtt, hogy Kerouac klasszikusa, az Úton megjelent volna.
A maffiavezér házából előkerült irodalmi kincs
A kéziratot 2024 novemberében fedezték fel, amikor a New York-i Long Islanden lévő Castellano-villa hagyatékát rendezték. Paul Castellano, a rettegett Gambino maffiaklán feje 1976 és 1985 között vezette a szervezetet, mígnem 1985. december 16-án John Gotti emberei brutális kivégzést hajtottak végre ellene. Azt nem tudni, miként került Kerouac műve Castellano tulajdonába, de a hagyatékot megvásárló New York-i Your Own Museum szerint valószínű, hogy a novella eredetileg egy San Franciscó-i költőnél lehetett, aki a beatnemzedék köréhez tartozott.
A cég közleményében így fogalmazott: „Ez a kézirat több mint hat évtizeden át maradt gondosan megőrzött magántulajdonban. Kézzelfogható kapcsolatot jelent azzal a pillanattal, amikor a beatnemzedék berobbant az amerikai tudatba.”
Kerouac saját kezű ajándéka barátainak
A szakértők szerint Kerouac gyakran készített gépelt, egyedi füzeteket, amelyeket barátainak, szerelmeinek vagy támogatóinak adott ajándékba. Ezeket a „kis füzeteket” soha nem szánta kereskedelmi forgalomba, sokkal inkább személyes irodalmi relikviák voltak. A most előkerült kézirat is ilyen: két gépelt oldal, a második lap alján Kerouac jellegzetes zöld tintás aláírásával, amelyet tollnyomok és enyhe papírgyűrődések is igazolnak.
London, 1957 – a beatnemzedék lázában
Dave Moore, a brit Kerouac-kutató és az online Kerouac Companion szerzője szerint a felfedezés „nagyon jelentős”. Elmondása szerint Kerouac épp Londonban tartózkodott 1957 áprilisában: „Március 25-én Tangierből írt levelet ügynökének és Neal Cassadynak, április 10-én és 20-án pedig Londonból. Ez alapján egyértelmű, hogy április 15-én is ott volt.”
A The Holy, Beat, and Crazy Next Thing alcíme A Brief Tale („Egy rövid történet”), és egy olyan epizódot mesél el, amely tematikailag és hangulatában szorosan kapcsolódik az Úton eseményeihez.
„A Hudson köhögött a sivatagi porban” – a novella részlete
A kézirat nyitómondatai egy dinamikus, filmszerű pillanatot idéznek (nyersfordítás):
„Üres tankkal értünk Denverbe, a Hudson köhögte a port ezer mérföldnyi sivatag után. Az a vad, szent és őrült idő volt, amikor Dean és én elválaszthatatlanok voltunk – egy elveszett és újra megtalált érme két fele –, és Marylou is velünk volt, egy szomorú szemű angyal, túl szűk pulóverben. A pénz elfogyott, benzinre és olcsó borra ment el, meg egy őrült tucsoni éjszakára, ami verekedéssel és meneküléssel ért véget. Most nincstelenek vagyunk, az ég egy koszos nikkel színében derengett, és egy zord hegyi szél söpört végig a Larimer Streeten.”
A novella szereplői Kerouac jól ismert alteregói: Dean Moriarty (Neal Cassady), Marylou (LuAnne Henderson) és Carlo Marx (Allen Ginsberg).
Egy irodalmi relikvia, amely új fényt vet Kerouac világára
A kézirat hitelességét a Proper & Verified nevű független szakértőcég ellenőrizte laboratóriumi vizsgálatokkal. „A történet valószínűleg az Úton írása közben született, segítve Kerouacot abban, hogy mélyebben megértse hőseit és az amerikai utazás szimbolikáját” – mondta Jerry Braunfield, a Your Own Museum igazgatója.
A kéziratot most 8500 dollárért (mintegy 6300 fontért) kínálják eladásra, mint „a beatnemzedék egyik elveszett kincsét”.
Egy újabb fejezet az amerikai irodalom legendájában
Jack Kerouac 1969-ben, mindössze 47 évesen hunyt el, de munkássága a mai napig inspirálja az irodalmat és a zenét. Az Úton nemcsak egy nemzedék, hanem egy életérzés szimbóluma lett. A most előkerült kézirat újabb bizonyítéka annak, hogy Kerouac még a kéziratai mélyén is az amerikai szabadság mítoszát kereste – és talán újra megtalálta.






