Botrány az „AI-színész” körül – Tilly Norwood ellen tiltakozik a filmszakma
Egy mesterséges színész születése
Egyre nagyobb felháborodást kelt a filmiparban Tilly Norwood, az elsőként bemutatott „AI-színész”, akit a Xicoia nevű mesterséges intelligenciával foglalkozó stúdió hozott létre. A digitális karaktert a Zürichi Filmfesztiválon mutatták be, majd rövid időn belül a figyelem középpontjába került.
A „színésznő” debütálása a AI Commissioner című rövidfilmben történt, amelyet a Particle6 gyártott, és amelyről a cég vezetője, Eline Van Der Velden hangsúlyozta: „100%-ban mesterséges intelligenciával készült.”
A színészek szakszervezetének tiltakozása
A Sag-Aftra szakszervezet kemény közleményben ítélte el a fejlesztést. Állásfoglalásuk szerint Tilly Norwood nem tekinthető színésznek, hanem egy számítógépes program által generált karakter, amelyet engedély és kompenzáció nélkül képeztek ki számtalan profi színész munkáján.
A szakszervezet így fogalmazott:
„A kreativitás emberközpontú volt és annak is kell maradnia. Ellenezzük, hogy valódi előadókat szintetikus megoldásokkal helyettesítsenek. Ez nem egy probléma megoldása, hanem maga a probléma: ellopott előadásokat használnak fel arra, hogy kiszorítsák a színészeket, veszélyeztetve a megélhetésüket és devalválva az emberi művészetet.”
Filmesek és sztárok reakciója
A tiltakozáshoz több ismert színész is csatlakozott. Emily Blunt, The Smashing Machine sztárja egy podcastban így reagált:
„Jó ég, végünk van. Ez igazán ijesztő. Ügynökségek, könyörgöm, ne csináljátok ezt. Ne vegyétek el tőlünk az emberi kapcsolatot.”
Natasha Lyonne, a Russian Doll színésznője, aki jelenleg egy „etikus AI” felhasználásával készülő filmen dolgozik, a közösségi médiában fogalmazott meg éles bírálatot:
„Minden ügynökséget, amely ebben részt vesz, bojkottálni kellene a szakmai szervezeteknek. Mélyen félrevezető és teljesen nyugtalanító. Ez nem az út, nem a hangulat, nem a megfelelő felhasználás.”
A tiltakozók között van Melissa Barrera, Mara Wilson és Ralph Ineson is, akik szintén aggasztónak tartják, hogy az AI technológia emberi előadóművészeket pótolhat.
A fejlesztők álláspontja
Eline Van Der Velden a kritikákra válaszul kijelentette: az AI nem helyettesíti az embereket, hanem új eszközt ad a történetmeséléshez.
„Számomra Tilly megalkotása a képzelet és a kézművesség aktusa volt, nem más, mint amikor valaki megrajzol egy karaktert, megír egy szerepet vagy formál egy alakítást. Idő, készség és ismétlés kell ahhoz, hogy életre keltsünk egy ilyen alakot.”
Hasonlatként az animációt, a bábjátékot és a számítógépes grafikát említette, amelyek korábban új lehetőségeket teremtettek a filmkészítésben anélkül, hogy elvették volna a színjátszás értékét.
Ember kontra gép a filmiparban
A vita a mesterséges intelligencia térhódításáról szól a művészetben: vajon valódi alkotótársként vagy veszélyes riválisként kell tekinteni rá? A Tilly Norwood körüli botrány mindenesetre világossá tette, hogy a szakma egy része élesen ellenzi a szintetikus „előadók” bevezetését, és félti a humán művészet értékét a gépek világában.





