Banksy-falak körüli nemzetközi vita: brit műkereskedő és olasz kiállításszervező pereskedik három falfestmény miatt
Három Banksy-fal, 15 millió fontos biztosítás
Éles jogi vita alakult ki John Brandler brit műkereskedő és a római Metamorfosi kiállításszervező cég között három hatalmas Banksy-falfestmény miatt. A művek három éve kerültek kölcsönbe, Brandler pedig 15 millió fontra biztosította őket.
A szóban forgó alkotások mind az eredeti falakon találhatók, amelyekre Banksy stenciltechnikával fújta őket. A legismertebb közülük a Season’s Greetings (Karácsonyi üdvözlet), amely egy kisfiút ábrázol, aki játék közben szennyezett füstöt lélegez be. A kép 2018-ban tűnt fel egy garázs falán a Port Talbot-i acélművek közelében, majd Brandler megvásárolta a tulajdonostól. A hatalmas, 5,5 tonnás falfelület 2,2 méter magas és 2,5 méter széles.
A másik két mű a Heart Boy (Szíves fiú), amelyen egy kisfiú fest egy nagy rózsaszín szívet, valamint a Computer Robot (Számítógépes robot), amely egy gyereket ábrázol robottal.
Elmaradt kifizetések és visszatartott falak
Brandler szerint a művek Olaszországban és Svájcban is szerepeltek kiállításon, ő azonban hiába várja a kölcsönzési díj utolsó részletét és az alkotások visszaszállítását. Mint elmondta, a két évre szóló szerződést egy évvel hosszabbították meg, havi kölcsönzési díjjal. „Néhány hónap alatt mindig késve fizettek, körülbelül hat hét csúszással. Most négy hónapja várnak az utolsó kifizetéssel. A kiállítás június 6-án zárult, de még mindig nincs meg a pénz, és nem kaptam vissza a Banksy-falaimat sem” – fogalmazott.
A műkereskedő szerint kétséges, hogy valaha is hozzájut a pénzéhez, mivel egy másik londoni Banksy-szakértő, Acoris Andipa azt állítja: a Metamorfosi neki is tartozik, méghozzá 45 ezer fonttal kurátori szolgáltatásokért. Andipa a Guardian-nak elmondta, hogy több mint két éve próbálja behajtani a tartozást, sikertelenül: „Nem tudom, mit tehetünk. Az ügyvédeim már dolgoznak az ügyön.”
Olasz védekezés: kifizetések és félreértett levelezés
Brandler jelezte, hogy felvette a kapcsolatot az olasz nagykövetséggel, valamint a Lloyd’s of London biztosítótársasággal is. A Metamorfosi vezetői, Pietro Folena és Vittorio Faustini közleményben reagáltak: szerintük cégük rangos és nemzetközi hírű intézmény, amely a világ vezető múzeumaival együttműködve rendez kiállításokat.
Hangsúlyozták, hogy az elmúlt három évben minden havi részletet kifizettek, kivéve az utolsót, mivel még hiányoztak a számlák és az adódokumentumok. Állításuk szerint már június 3-án, három nappal a kiállítás zárása előtt kezdeményezték a falak visszaszállítását, amikor elkérték a szállítási címet.
A Metamorfosi egy június 5-én keltezett e-mailre hivatkozik, amelyben Brandler állítólag elismerte, hogy tárolási problémái vannak, és felajánlotta, hogy a falakat októberig ingyen őrizzék tovább. Brandler viszont hangsúlyozta: a visszatartott utolsó kifizetés a kulcskérdés, és szerinte addig nincs rendezve az ügy, amíg ez nem történik meg.
A szervezők azt állítják: a falak visszaszállítását már megszervezték, és szeptember végéig teljesítik. Egy augusztus 29-i e-mailben viszont Brandler közölte, hogy nem hajlandó átvenni a műveket, amíg a pénzt nem utalják át, ami – érvelésük szerint – az ő álláspontjukat erősíti.
Nemzetközi pereskedés árnyékában
A vita így egyre inkább jogi útra terelődik, ahol a műtárgyak és a pénz sorsa bírósági döntéstől függhet. A Banksy-falak különleges státusza – eredeti falakon, hatalmas méretben fennmaradt alkotások – csak tovább növeli a tétet. A kérdés immár nem csupán anyagi természetű, hanem a nemzetközi műkereskedelem bizalomra épülő működését is próbára teszi.





