Új külsőt kapott a legendás 326-os gőzmozdony Debrecenben
Felújították a magyar vasúttörténelem egyik legismertebb és legnagyobb példányszámban gyártott gőzmozdonyát, a 326.136-os pályaszámú járművet. A 140 éves vasúti relikviát, amely Debrecen vasútállomásán évtizedek óta kiállítva látható, most ismét méltó állapotban csodálhatják meg az utazók és a helyiek.
A magyar vasúttörténelem ikonikus darabja
A gőzmozdony 1885-ben készült, és egészen 1979-ig szolgálatban volt. A Magyar Államvasutak az 1880-as évek végén a növekvő forgalom miatt új tehervonati mozdonyokra tartott igényt, ennek eredményeként indult el a 326-os sorozat gyártása. 1882 és 1898 között összesen 497 példány gördült le a gyártósorról, ezzel a leghosszabb ideig szolgáló hazai gőzmozdonytípussá vált.
Bár eredetileg tehervonatok vontatására szánták, a 326-osok sokoldalúságát bizonyítja, hogy nagy emelkedésű hegyi pályákon személyszállító vonatok élére is beállították őket. Az 1900-as évek elejére a nagyobb állomásokon szinte kizárólag ilyen mozdonyok végezték a tolatási feladatokat.
A múzeumtól az állomásig
A kiállított példányt 1979-ben selejtezték, és a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe került. Ugyanebben az évben szobormozdonyként állították ki Debrecenben, ahol azóta is az állomás egyik meghatározó látványossága.
A mostani felújítás előtt utoljára 2011-ben végeztek rajta állagmegóvó munkálatokat. Az elmúlt több mint tíz évben azonban szükségessé vált a korróziómentesítés és a teljes újrafestés, amelyet a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) és a MÁV-csoport közös erőfeszítéssel valósított meg.
Méltó megőrzés a jövő generációi számára
A szerdán bemutatott és átadott mozdony a felújításnak köszönhetően ismét régi fényében tündököl, és hosszú időre biztosítja a történelmi jármű megőrzését. Az állomáson egy új tájékoztató tábla is helyet kapott, amely bemutatja a mozdony múltját és műszaki adatait.
Az MMKM hangsúlyozta: gyűjteményük országszerte több mint harminc szobormozdonyt tartalmaz, amelyek egyszerre szolgálnak történelmi emlékként, közösségi identitásjelként és kulturális örökségként. Ezek az ipari relikviák nemcsak a vasút szerelmeseinek fontosak, hanem a helyi közösségek számára is, hiszen a városok és falvak vasúti múltjának szimbólumai.
A debreceni 326.136-os mozdony most ismét azt az időt idézi, amikor a magyar vasúthálózat gerincét a gőz ereje mozgatta.





