Jackson Pollock képeinek titka: kiderült, honnan származik a különleges kék árnyalat
A modern művészet rajongói újabb titokhoz férhetnek hozzá Jackson Pollock világhírű festészetéből: amerikai kutatók először azonosították, milyen pigmentből származik az egyik legkülönlegesebb kék szín a művész egyik ikonikus festményén. A vizsgálatok megerősítették, hogy Pollock a szintetikus mangánkéket használta, amely az 1940-es években az egyik legélénkebb új festéknek számított.
A festmény és a különleges árnyalat rejtélye
Az 1948-ban készült Number 1A című alkotás Pollock klasszikus stílusát mutatja: festékcsíkok és pöttyök szövevénye borítja a vásznat, színek tobzódása teremtve vibráló összhatást. A közel három méter széles festményen még a művész saját kézlenyomata is látható a felső részen.
Míg a vörösek és sárgák eredetét a szakemberek már korábban be tudták azonosítani, a jellegzetes türkizkék hosszú időn át rejtély maradt. A kutatók most mikroszkopikus festékmintákat vizsgáltak, majd lézerfény segítségével mérték a molekulák rezgéseit. Az így kapott „kémiai ujjlenyomat” alapján egyértelműen bebizonyosodott: a szín forrása a mangánkék pigment.
Mitől különleges a mangánkék?
A pigmentet a múlt század közepén festők, de még úszómedencék csempéihez használt cement színezésére is alkalmazták. Az 1990-es évekre azonban környezetvédelmi aggályok miatt teljesen kivonták a forgalomból.
Gene Hall, a Rutgers Egyetem professzora, aki korábban Pollock munkáit kutatta, de most nem vett részt a vizsgálatban, úgy nyilatkozott: „Teljes mértékben meg vagyok győződve arról, hogy ez a szín valóban mangánkék.”
A kutatók nemcsak azonosították a pigmentet, hanem kémiai szerkezetét is elemezték, így pontosan megértették, hogyan jön létre ez a különösen élénk árnyalat.
Tudomány és művészet találkozása
A vizsgálatok eredményeit az Amerikai Tudományos Akadémia Folyóirata (PNAS) közölte. Edward Solomon, a Stanford Egyetem professzora szerint „rendkívül izgalmas molekuláris szinten megérteni, honnan származik egy ilyen feltűnő szín”.
Pollock különleges munkamódszere is segíti a kutatókat: a festő nem palettán keverte ki a színeket, hanem közvetlenül a vászonra öntötte a festéket, így a minták jóval tisztábban őrzik a felhasznált anyagokat.
Abed Haddad, a New York-i Modern Művészetek Múzeumának (MoMA) kutatója szerint Pollock művei egyáltalán nem kaotikusak, hanem szigorúan módszeresek voltak. „Sok hasonlóságot látok aközött, ahogyan mi dolgoztunk a kutatás során, és ahogyan Pollock festette ezt a képet” – mondta.
Egy újabb darabka a Pollock-rejtélyből
A felfedezés újabb bizonyíték arra, hogy a tudomány és a művészettörténet együtt képes feltárni a modern festészet rejtett titkait. A mangánkék azonosítása nemcsak Pollock munkásságát helyezi új megvilágításba, hanem hozzájárul a festmények megőrzéséhez és az esetleges hamisítványok kiszűréséhez is.





