Előkerült Rubens négyszáz éve elveszett remekműve egy párizsi palotában
Négyszáz év lappangás után került elő Peter Paul Rubens egyik kiemelkedő festménye. A barokk mestertől származó, Krisztus a keresztfán című alkotásra egy párizsi magánpalotában bukkantak rá, amikor leltározást végeztek az épületben. A képet hosszú vizsgálatok után hitelesítették, és november 30-án árverésre bocsátják.
Egy elveszettnek hitt Rubens került elő
A híres flamand festő, Peter Paul Rubens (1577–1640) 1613-ban festett művét több mint négyszáz éve elveszettnek hitték. A felfedezésről az Osenat aukciósház elnöke, Jean-Pierre Osenat számolt be a francia sajtónak. Mint elmondta, a képet tavaly szeptemberben találta meg a francia főváros 6. kerületében, egy magánpalota leltározása során.
A festményt Nils Büttner, a XV–XVI. századi német, flamand és holland művészet neves szakértője, valamint az antwerpeni Rubenianum kutatója hitelesítette. Büttner megerősítette: valóban eredeti Rubensről van szó.
A barokk festészet kezdete
A Krisztus a keresztfán Rubens pályájának csúcsán született, és a barokk festészet korai korszakának egyik legfontosabb darabja. A mű Krisztust magányosan, ragyogva ábrázolja, amint alakja élénken kiemelkedik a sötét és fenyegető háttérből. A kompozícióban a távolban a Golgota zöldes sziklái mögött, fényben úszva, ám viharos légkörben látszik Jeruzsálem városa.
„Ez a barokk festészet kezdete, a keresztre feszített Krisztust magányosan, ragyogva, a komor és fenyegető háttérből élénken kiemelkedve ábrázolja” – hangsúlyozta Jean-Pierre Osenat.
A szakértő szerint a festmény „valódi hitvallás”, amely Rubens egyik kedvenc témáját jeleníti meg. A művész protestáns származása ellenére katolikussá vált, és számos vallásos tárgyú festményt készített, többek között egyházi megrendelésre.
Leltárból árverésig
A 105,5 x 72,5 centiméteres vásznat egy korabeli véset alapján azonosították. A hitelesítési folyamat során röntgenfelvételeket, festékelemzéseket és más műszaki vizsgálatokat végeztek, mielőtt a szakértők kimondták volna: a kép valóban Rubens keze munkája.
Érdekesség, hogy a festmény nem templomi oltárképnek, hanem minden bizonnyal egy magángyűjtőnek készült. Később William Bouguereau, a 19. század neves akadémiai festője birtokába került, majd a mostani párizsi palota tulajdonosai örökölték. Innen került elő az elmúlt évben.
A kép állapota a hosszú lappangás ellenére kiválónak mondható, és a művészettörténészek szerint a barokk egyik legfontosabb újrafelfedezett darabjaként írhat történelmet.
Árverés előtt
A Rubens-remekművet az Osenat aukciósház november 30-án bocsátja árverésre. Bár az előzetes becslések még nem ismertek, szakértők szerint a festmény értéke meghaladhatja a több tízmillió eurót is.
A mostani felfedezés újabb bizonyítéka annak, hogy a világ magángyűjteményei és palotái ma is rejtegethetnek olyan kincseket, amelyek alapjaiban írják át a művészettörténet ismert fejezeteit.





