A Soproni Egyetem is bekapcsolódott a Tanítsunk Magyarországért mentorprogramba
Egy országos kezdeményezéshez csatlakozott Sopron
A Soproni Egyetem hivatalosan is csatlakozott a Tanítsunk Magyarországért programhoz, amelynek célja, hogy a kistelepüléseken élő általános iskolás gyerekek nagytestvérként támogató egyetemisták segítségével fedezzék fel a továbbtanulás és a világ megismerésének lehetőségeit. Az országos kezdeményezés 2018-ban indult, és azóta már több ezer diákot segített át azon a nehéz időszakon, amikor a középiskolai továbbtanulás miatt új közösségbe kell beilleszkedniük, sokszor távol otthonuktól.
A programot 2023 óta a Nemzeti Tehetség Központ és a Tanítsunk Magyarországért Alapítvány koordinálja, és célja, hogy a fiatalok még általános iskolás korukban élményeken keresztül találkozzanak a tanulás, a munka és a kikapcsolódás lehetőségeivel.
Történelmi hagyományok és új lehetőségek
Prof. Dr. Fábián Attila, a Soproni Egyetem rektora a csatlakozás kapcsán hangsúlyozta, hogy az intézmény hagyományai szervesen illeszkednek a program szellemiségéhez. „Bár hivatalosan most először kapcsolódunk a programhoz, hagyományaink ennél sokkal régebbre nyúlnak vissza. A selmecbányai gyökerekkel rendelkező egyetemünk mindig is fontosnak tartotta, hogy támogassa a fiatal generációkat. Már az erdészképzés indulásakor is szerepet kapott a mentorálás, hiszen a tehetséges, de nehéz körülmények között élő fiataloknak szükségük volt biztatásra és útmutatásra. Mostani csatlakozásunk újabb esély arra, hogy hallgatóink segítségével ezek a diákok ne csak a középiskoláig, hanem akár az egyetemig is eljuthassanak” – fogalmazott.
A Soproni Egyetem eddig is aktívan támogatta hallgatóit különféle mentorprogramokon és a Hallgatói Támogató Szolgálaton keresztül, most azonban az intézmény közvetlenül is hozzájárul a fiatalabb generációk jövőjéhez.
Konkrét eredmények: kevesebb iskolaelhagyás, több továbbtanulás
A program országos szinten már kézzelfogható eredményeket hozott. Dr. György László kormánybiztos rámutatott: „Azokon a településeken, ahol jelen van a Tanítsunk Magyarországért, 2 százalékponttal több diák tanul tovább, harmadannyian kerülnek kisegítő iskolába, és háromszor annyian választanak valódi szakmát adó képzést.” Hozzátette: a program nemcsak a mentorált gyerekek, hanem az egész társadalom javát szolgálja, mert csökkenti a leszakadást és erősíti a közösségeket.
A mentorálási modell lényege, hogy egyetemi hallgatók felkészítő kurzus után 4-5 általános iskolás gyereket kísérnek, közös programokon és élményekben részesítve őket. Ezáltal nemcsak az önbizalmuk erősödik, hanem a tanulás iránti motivációjuk is.
Országos hálózat, helyi felelősség
A Tanítsunk Magyarországért mára országos méretűvé nőtte ki magát: 2025 szeptemberére 26 felsőoktatási intézmény és több mint 100 általános iskola csatlakozott, 800 egyetemista pedig több mint 3500 diákot mentorál.
A program hosszú távú célja, hogy 2030-ra minden általános iskolás gyermek rendelkezzen szakképesítéssel vagy folytassa tanulmányait középfokon. A Soproni Egyetem mostantól aktívan részt vesz e cél elérésében, és közösségformáló erejével segíti a hátrányos helyzetű fiatalokat abban, hogy megtalálják a helyüket a tanulásban és a társadalomban.





