Lobenwein Norbert: A zenészeket gyakran bűnbakként állítják be
A fesztiválok tere és a politika kérdése
Az elmúlt években egyre gyakrabban került a közbeszédbe, milyen szerepet játszik a politika a koncerteken és fesztiválokon. Lobenwein Norbert, a STRAND Fesztivál alapítója és szervezője szerint a vita sok esetben félreértésből fakad. Úgy látja, a zenészeket gyakran bűnbakként állítják be, mintha ők buzdítanák a közönséget politikai reakciókra, holott a tapasztalatok azt mutatják: ez inkább a ritka kivétel, semmint a szabály.
A művészek többsége távol marad a direkt politizálástól
Lobenwein Norbert a Trend FM Nap vendége című műsorában hangsúlyozta, hogy bár léteznek politizáló előadók – amit kulturált formában elfogadhatónak tart –, a fesztiválokon fellépő művészek nagy része nem rajong a közvetlen politikai megnyilvánulásokért.
Az igazi problémát szerinte nem is a színpadon történtek jelentik, hanem az, amikor a közönséget vagy magukat a fesztiválokat próbálják politikai alapon megbélyegezni. Ez a fajta „rosszindulatú azonosítás” káros az egész iparágra nézve, mert a szórakozás és a közösségi élmény helyett ideológiai szembenállást erősít.
Fokozódó nyomás a szervezőkön
Az elmúlt egy-két évben ez a kérdés „fejfájásszerű problémává” vált – mondta Lobenwein. Korábban a kulturális életben létezett egyfajta belső önszabályozás, amely igyekezett elkerülni a szélsőségeket. Mostanra azonban sokakban felmerült, hogy a szervezőknek politikai alapon kellene-e válogatniuk az előadók közül.
Lobenwein álláspontja egyértelmű: nem. A fesztiváloknak saját útjukat kell járniuk, és az előadók politikai meggyőződése nem lehet szempont a meghívásnál.
A Kneecap-ügy és a komplex helyzet
A beszélgetésben szóba került a Kneecap körüli botrány is, amely jól példázza a téma bonyolultságát. Lobenwein szerint az ügy túl sokrétű ahhoz, hogy egyszerű állásfoglalással le lehessen zárni. Éppen ezért a fesztiválszervezőknek inkább az a feladatuk, hogy megőrizzék a koncerthelyszíneket a kulturális épülés, a közönség és a művészek találkozásának tereiként, nem pedig politikai csatatérként.
Költségek, kihívások és virágzó élőzene
A beszélgetés során Lobenwein arról is beszélt, hogy bár az élőzenei műfajok továbbra is virágzanak, a fesztiválok iránti kereslet némileg visszaesett, miközben a költségek jelentősen megemelkedtek. Ebben a környezetben a legfontosabb, hogy az iparág fennmaradjon, és ne törjék meg a kulturális fejlődés ívét olyan konfliktusok, amelyek nem a zenei élményről szólnak.
A teljes beszélgetés itt érhető el:





