2026-ban a koreai lesz a vendégnyelv az Avignoni Fesztivál programjain
Koreai hullám Avignonban – új fókuszban a dél-koreai nyelv és kultúra
Az Avignoni Fesztivál jövőre új kulturális irányt vesz: 2026-ban a koreai lesz a vendégnyelv a világ egyik legnagyobb és legelismertebb színházi eseményén – jelentette be a fesztivál művészeti igazgatója, Tiago Rodrigues. A portugál rendező szerint a koreai kultúra globális hatása ma már megkérdőjelezhetetlen, ezért itt az ideje, hogy a kortárs előadóművészetek színpadán is főszerephez jusson.
Egy globális nyelv, amit mégis kevesen ismernek
Tiago Rodrigues a fesztivál utolsó hetén tartott sajtótájékoztatón hangsúlyozta: a koreai nyelv „bár kicsinek számít, és egy földrajzilag távoli kis országból származik, a kultúrán keresztül mégis az egész bolygón elterjedt”. A mozi, a televíziós sorozatok, a K-pop és az irodalom révén a koreai nyelv világszinten ismertté vált, még akkor is, ha nem értjük pontosan a szavait.
Rodrigues külön is kiemelte Han Kang dél-koreai írónőt, aki 2024-ben elnyerte az irodalmi Nobel-díjat, ezzel is alátámasztva, hogy a koreai kultúra és nyelv mára komoly nemzetközi elismerésnek örvend.
Negyed évszázad után újra fókuszban a koreai színpad
A koreai előadóművészet több mint 25 éve nem szerepelt központi témaként az Avignoni Fesztiválon, így a 2026-os fókusz különleges jelentőséggel bír. Az igazgató szerint céljuk nemcsak az, hogy színpadra állítsák a koreai művészeteket, hanem az is, hogy lerombolják a velük kapcsolatos sztereotípiákat, és bemutassák a koreai társadalom komplexitását – politikai, kulturális és művészi szinten egyaránt.
Növekvő népszerűség – az idei fesztivál közönségsikere
A 2025-ös fesztiválprogram látogatottsága az elmúlt tíz év legmagasabb értékét érte el: az előadások 96,5 százalékos telítettséggel futottak. A hivatalos programban 42 előadás, köztük 32 világpremier szerepelt. A rendezvénysorozat továbbra is Európa legnagyobb presztízsű színházi találkozója maradt, miközben egyre nagyobb szerepet kapnak benne a nemzetközi és multikulturális témák.
2023-ban az angol, 2024-ben a spanyol, 2025-ben pedig az arab nyelv került középpontba. A koreai lesz tehát a negyedik vendégnyelv Rodrigues irányítása alatt – a döntés világos művészeti és kulturális ívet rajzol a fesztivál stratégiájában.
A kortárs európai színház továbbra is meghatározó
Bár a fesztivál egyre nagyobb figyelmet fordít a globális színterekre, a legnagyobb visszhangot idén is a kortárs európai színház rendezői váltották ki. Thomas Ostermeier német rendező Ibsen A vadkacsa című darabját vitte színpadra az avignoni Opéra Színházban, a párizsi Comédie-Française társulata pedig Paul Claudel A selyemcipő című drámáját mutatta be a Pápai palota díszudvarán.
A kortárs táncművészet is hangsúlyt kapott: Anne Teresa de Keersmaeker és Solal Mariotte Jacques Brel belga sanzonénekes előtt tisztelgett közös táncelőadásával.
Költségvetési aggodalmak árnyékában
A művészeti sikerek ellenére Rodrigues aggodalmát fejezte ki a francia kulturális élet jövőjével kapcsolatban. A várható költségvetési megszorítások szerinte nemcsak az egyes intézményeket, hanem a teljes előadóművészeti szektort bizonytalanná teszik. Bár az Avignoni Fesztivál állami támogatása egyelőre biztosított, a rendező szerint ez nem jelent garanciát a hosszú távú stabilitásra.
„Nem egyszerűen szolidárisak vagyunk, hanem aggódunk” – fogalmazott Rodrigues, hangsúlyozva, hogy a kultúra nem luxus, hanem alapvető társadalmi érték, amelynek védelme közös felelősség.
Új perspektívák és régi hagyományok találkozása
Az Avignoni Fesztivál jövőre nemcsak a koreai kultúrát ünnepli majd, hanem azt a nyitottságot is, amely az európai színházművészet egyik legnagyobb erénye. A 2026-os fókusz lehetőséget kínál arra, hogy új hangokat halljunk, új történeteket ismerjünk meg – és hogy a színház révén jobban megértsük egymást, bármilyen nyelven is szólalunk meg.





