Még el sem készült, de már árulják a jegyeket: Christopher Nolan Odüsszeiájára egy évvel a premier előtt elfogytak az első IMAX-jegyek
Történelmet ír a mozikban is a hollywoodi rendező új filmje
Christopher Nolan The Odyssey (Odüsszeia) című filmjére már most, egy évvel a premier előtt elindult a jegyértékesítés – miközben a rendező még be sem fejezte a forgatást. Ez minden bizonnyal minden idők leghosszabb előértékesítési időszaka, amely példátlan lelkesedésről tanúskodik.
A film, amely Homérosz klasszikus eposzának modern filmes feldolgozása lesz, 2026. július 17-én kerül a mozikba. A főszerepben Matt Damon látható majd Odüsszeuszként, a trójai háborúból hazafelé tartó, csavaros eszű hősként.
Exkluzív vetítések: csak a világ 26 mozijában lehet majd így látni
A jegyeket egyelőre kizárólag IMAX 1570 formátumú vetítésekre lehetett megvásárolni, amelyekből mindössze 26 mozi képes a világon kiszolgálni a technikai követelményeket. Ez a formátum – 15 perforáció a filmkocka oldalán, 70 mm-es magassággal – jelenleg a legnagyobb felbontású és legélesebb filmes képalkotást nyújtja, és Nolan kedvenc eszköze a látvány maximalizálására.
A 1570-es formátumban minden moziban csak napi egy vetítésre lesz lehetőség, 2026. július 16. és 19. között, mivel a film végleges hossza még nem ismert, és a tekercsek kezelése is bonyolult.
Melbourne-ben azonnal elfogytak a jegyek, a neten már 400 dollárért árulják
Az ausztráliai IMAX Melbourne moziban egyetlen éjszaka alatt 1800 jegy kelt el négy vetítésre.
„Egy évvel korábban – teljesen normális előértékesítés, nem?” – tréfálkozott Jeremy Fee, a mozi igazgatója a Guardian Australia-nak nyilatkozva. „Imádjuk Nolant, ez már-már beteges. De tényleg szeretjük.”
Az Egyesült Államokban szinte azonnal elfogytak a jegyek, a feketepiacon pedig már 300–400 dolláros árakon árusítják őket. Az Egyesült Királyságban a híres BFI IMAX London és a Science Museum IMAX is telt házas az első hétvégére.
Nolan és az IMAX: egy különleges kapcsolat
Christopher Nolan először a 2008-as A sötét lovag című filmmel kezdte el használni az IMAX technológiát, és azóta elkötelezett híve maradt. A 2023-ban bemutatott és Oscar-díjat nyert Oppenheimer volt az első film, amelyet teljes egészében IMAX 65mm-es filmre forgattak.
Az Odüsszeia viszont még ennél is előrébb lép: ez lesz az első kereskedelmi nagyjátékfilm, amelyet teljes egészében 1570-es IMAX kamerákkal rögzítenek. Ehhez ráadásul új, halkabb kamerákat kellett kifejleszteni, hogy a párbeszédek is jól rögzíthetők legyenek.
Még az Oppenheimert is túlszárnyalhatja
Az Oppenheimer esetében az IMAX-vetítések világszinten 190 millió dollárt hoztak, ami a film közel 1 milliárd dolláros bevételének 20%-át jelentette. A filmtekercs önmagában több mint 18 kilométer hosszú volt, 260 kg-ot nyomott, és ezzel minden idők legdrágább filmszalagja lett.
A hatalmas tekercsekhez külön 1,85 méter átmérőjű lemezeket kellett gyártani, hogy beférjenek a vetítőkbe. Fee szerint az Odüsszeia még ennél is hosszabb és nagyobb lehet.
A hype célja: élmény, ahogy Nolan megálmodta
„Nolan a legnagyobb dolog számunkra – de ilyet még mi sem láttunk” – mondta Fee. A mozinak módosítania kellett a jegyértékesítő rendszerét, hogy egy évvel előre el tudja indítani a vásárlást. „Ez teljesen rendkívüli számunkra – de örömmel csináltuk.”
A jegyelővétel célja nem más, mint a várakozás felépítése:
„Arra számítunk, hogy az Odüsszeia még az Oppenheimernél is sikeresebb lesz számunkra – pedig az minden idők legsikeresebb vetítésünk volt.”
Filmturisták már most foglalják a repülőjegyeket
A moziban máris jelentkeztek olyan nézők, akik nemcsak a jegyet vették meg, hanem repülőjegyet is foglaltak Sydneyből, Új-Zélandról vagy más helyekről, hogy ott lehessenek a premierhétvégén Melbourne-ben.
Bár a feketepiacon néhol már felbukkantak az elsődleges vetítések jegyei, Fee szerint az előértékesítés még csak „csepp a tengerben” ahhoz képest, amennyi jegyet később értékesítenek majd.
„Most jegyet venni egy jegyüzértől teljesen értelmetlen lenne” – zárta Fee.
Christopher Nolan Odüsszeiája tehát nemcsak a görög mitológia újrafeldolgozása lesz, hanem már most egyfajta mozitörténeti eseménnyé vált – amiben egy évvel a bemutató előtt több ezer rajongó akar részt venni. A rendező nemcsak a vásznon ír új történetet, hanem a moziélmény formáját is újraalkotja.





