Barcsay Jenő új fényben – életmű-kiállítással tiszteleg az MKE a 125 éve született mester előtt
Újra felfedezett alkotásokkal, művészeti anatómiával és nonfiguratív festményekkel nyílik meg a „Tökéletes egyensúly” című kiállítás a Magyar Képzőművészeti Egyetemen
Barcsay Jenő öröksége újra a középpontban
A 20. századi magyar képzőművészet egyik legmeghatározóbb alakja, Barcsay Jenő (1900–1988) előtt tiszteleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem egy különleges, nagyszabású életmű-kiállítással. A „Tökéletes egyensúly. Keresztmetszet – Barcsay Jenő életműve új megvilágításban” című tárlat július 17-én nyílik, és szeptember végéig várja a látogatókat.
A jubileumi év keretében létrejött kiállítás nem csupán retrospektív áttekintés, hanem friss szemlélettel és újonnan előkerült művekkel is megismerteti a közönséget Barcsay gazdag életművével.
A mester, aki tanítóként is maradandót alkotott
Barcsay életpályája szorosan összefonódik a Magyar Képzőművészeti Egyetem történetével. Erdélyből érkezve 1921 őszén kezdte meg tanulmányait az intézményben, Vaszary János osztályában, majd 1926-ban fejezte be azt Rudnay Gyula irányítása alatt. Művészi útját követően 1945-től egészen 1975-ig tanított az egyetemen, és nemzedékek sorára gyakorolt mély hatást.
Kiemelkedő jelentőségű volt a szemléleti látszattan és anatómia oktatásában, pedagógiai módszereit forradalmasította, és korszakalkotó munkája a művészeti anatómiáról szóló „Művészeti Anatómia” című könyv, amely nemzetközi elismerést is kiváltott.
Először látható a 60 év után előkerült monumentális szénrajz
A kiállítás egyik legnagyobb szenzációja az „Asszonyok” című, eddig ismeretlen monumentális szénrajz, amely 60 év lappangás után kerül először a közönség elé. A 21 négyzetméteres mű 1964-ben készült, és a Miskolci Nehézipari Műszaki Egyetem híres Barcsay-mozaikjának előtanulmányaként szolgált. A rajzot a művész azon időszakban készítette, amikor anatómia tantárgyat tanított a főiskolán.
Ez a különleges műalkotás ritka bepillantást nyújt Barcsay tanári és művészi világának határterületeibe, ahol a tanítás és az alkotás szinte elválaszthatatlan egységet alkottak.
Két mester – kétféle anatómia
A tárlat egyedülálló párbeszédet teremt Barcsay Jenő és a német Gottfried Bammes művészeti anatómiát tanító professzor munkássága között. A két alkotó különböző, de egymást kiegészítő megközelítése újszerű szemléletet kínál az anatómiára mint művészeti eszközre. A látogatók így egyszerre két művésztanáron keresztül láthatják, miként válik az emberi test a vizualitás nyelvének alapelemévé.
Nonfiguratív festészet és mozaikművészet
A kiállítás bemutatja Barcsay nonfiguratív korszakát is, amelyben a geometrikus formák, tiszta színek és kompozíciós arányok tökéletes egyensúlya uralkodik. Emellett fontos szerepet kapnak mozaikmunkái is, amelyek közül több középület díszítésére készült, és máig a magyar köztéri művészet kiemelkedő darabjai közé tartoznak.
Ritkaságok köz- és magángyűjteményekből
A kiállított 80 műalkotást és dokumentumot a szervezők köz- és magángyűjtemények anyagából válogatták össze. A tárlat a Magyar Képzőművészeti Egyetem és a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum közös szervezésében, a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával valósult meg.
A kiállítás kurátorai:
Bojtos Anikó művészettörténész, az MKE egyetemi tanársegédje,
Sturcz János művészettörténész, az MKE oktatója,
Szabó Noémi művészettörténész, a Ferenczy Múzeumi Centrum kurátora.
Látogathatóság
A „Tökéletes egyensúly” című kiállítás 2025. július 17. és szeptember 30. között látogatható
hétköznapokon és szombaton 10 és 18 óra között a Magyar Képzőművészeti Egyetemen (1062 Budapest, Andrássy út 69–71.).
Ez az életmű-kiállítás nem csupán egy művészeti esemény, hanem egy korszakalkotó alkotó újrafelfedezése, amely méltó módon idézi meg Barcsay Jenő örökségét – az egyensúly és arány mestereként, tanítóként és újítóként.
A legfrissebb képzőművészeti cikkek





